به گزارش واشنگتن اگزماینر، چین قصد دارد تحریم های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ایران را زیر پا بگذارد.  چین روز سه‌شنبه از لغو معافیت های نفتی ایران به عنوان یک تهدید غیرقابل قبول علیه همکاری معمول انرژی با تهران انتقاد کرد.

 گنگ شانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت همکاری معمول انرژی تحت قانون بین‌المللی بین ایران و سایر اعضای جامعه جهانی قانونی است، بنابراین باید به آن احترام گذاشت و حفظش کرد.

ترامپ در روز دوشنبه فشار بر ایران را بیشتر کرد و معافیت هایی را که به هشت کشور برای خرید نفت ایران داده بود تمدید نکرد. این تصمیم، چین بزرگترین صادر کننده نفت ایران و بزرگ‌ترین ذینفع معافیتهای آمریکا را تحت فشار قرار داد.

 گنگ گفت:« چین به شدت مخالف تحریم‌های یک جانبه آمریکا است. ما از آمریکا می‌خواهیم به طور جدی به علایق و نگرانی های چین احترام بگذارد و اقدامی در جهت زیرپاگذاشتن این خواسته ها انجام ندهد. ما همچنان به حقوق و علایق قانونی خود در تجارت چین ادامه می دهیم».

 ترامپ تصمیم گرفته علی رغم نگرانی داخلی در مورد اینکه بیرون کردن ایران از بازار جهانی نفت باعث افزایش قیمت بنزین می شود، معافیت ها را لغو کند.

 مقامات آمریکا اعتقاد دارند که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که دشمنان ایران هستند  نفت بیشتری برای جبران نبود نفت ایران تولید می کنند.

   پمپئو گفت:« عربستان و امارات  تضمین کرده‌اند تولید نفت را افزایش دهند تا نفت کافی در بازار باشد . آمریکا هم حالا یک تولیدکننده منحصر به فرد نفت است. من مطمئنم هر دوی این تولیدکنندگان مستقیماً در حال مذاکره با مشتریان قبلی ایران هستند تا جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند».

این تلاش ها کافی نیست. گنگ گفت کاری که آمریکا انجام داده بدون شک به بی ثباتی در خاورمیانه و بازار جهانی انرژی اضافه می کند. ما از آمریکا می‌خواهیم مسئولانه عمل کند و نقشی سازنده داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.