آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: خداوند برای کسی که خیر بخواهد، به او حسن خلق اعطا می‌کند؛ شخصیت انسان وابسته به اخلاق اوست و اگر اخلاق درستی نداشته باشد، با حیوان تفاوتی ندارد.

وی افزود: ابتدا انسان افعالی را انجام می‌دهد و سپس تبدیل به عادت آن شخص می‌شود و کم کم آن عادت تبدیل به ملکه می‌شود و در ذهن آن شخص ثبت می‌شود؛ گاهی برای کسب مال دنیا و هوا و هوس انسان گرفتار رذائل اخلاقی مانند دروغگویی می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند بی دلیل به کسی خلق حسنه یا خلق بد اعطا نمی‌کند، خداوند حکیم است و اعطا صفتی به یک شخص به دلیل سابقه آن طرف و اعمال او است؛ بر همین اساس این موضوع با آزادی انسان و اراده او تناقضی ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که گفته شده پس از انجام عمل‌بد، توبه کنید تا آن گناه تبدیل به عادت و ملکه نشود؛ در روایات آمده است که پیامبر اکرم (ص) در روز چندین بار استغفار می‌کردند و ما نیز باید اینگونه عمل کنیم تا گرفتار تکرار گناه نشویم.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: گاهی یک دستگاه و یا سازمان مسابقاتی را برگزار می‌کنند و در ازای پاسخ درست شرکت کنندگان، به آن‌ها جایزه می‌دهند، در این موضوع دو نکته مورد اهمیت است.

وی افزود: اولی اینکه باید سوالات درست و منطقی پرسیده شود، گاهی در مسابقات حتی سوالات قرآنی نامربوط و غیر منطقی پرسیده می‌شود، مثلاً گفته می‌شود که در فلان سوره چندبار کلمه موسی آمده است، این درست نیست و ارتباطی به معلومات قرآنی ندارد؛ مسئله دوم بحث جوایز است، اگر پول جوایز را خود برگزار کنندگان تقبل کنند، موضوع اشکالی ندارد و بسیار عالی است و باعث می‌شود مردم به سمت مطالعات مثبت کشیده شوند؛ ولی اگر اینگونه بود، سلام مارا هم برسانید زیرا برگزار کنندگان نمی‌خواهند پول خرج کنند و به دنبال کسب درآمد هستند.

وی گفت: ولی اگر به عناوین مختلف پول را از مردم بگیرند و از آن مبلغ به مردم جایزه بدهند، این قمار است و اشکال دارد؛ طبق اطلاع ما، ۹۵ درصد درآمد این موضوع به جیب برگزار کننده می‌رود و تنها ۵ درصد را جایزه می‌دهند و این یک نوع بخت آزمایی و قمار است و همه مراجع در این موضوع اشتراک نظر دارند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پول به دست آمده از این طریق حرام است، بیان کرد: این اتفاق شایسته نیست و نباید در کشور اسلامی اینگونه اتفاق‌ها رخ دهد؛ گفته می‌شود که آن سازمان دچار تنگنای اقتصادی و مالی است و این کارها برای درآمدزایی انجام می‌شود، نباید از راه مال حرام و غیر مشروع دنبال درآمدزایی باشیم.

وی در خصوص زمان برگزاری درس نیز عنوان کرد: جلسات درس تا چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و سپس به مناسبت ماه رمضان درس تعطیل است؛ همچنین زمان برگزاری مجدد کلاس‌های ۲۳ شهریور مصادف با ۱۴ ماه محرم خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.