بر اساس گزارش جدیدی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت و به عدد ۳.۳ درصد خواهد رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کاهش رشد اروپای نوظهور و کشورهای در حال توسعه اصلی‌ترین عامل این کاهش رشد اقتصادی خواهند بود.

طبق ارزیابی‌های صورت گرفته کشورهای آمریکای لاتین و جنوب صحرای آفریقا با افزایش سرعت رشد اقتصادی در قیاس با گذشته مواجه هستند اما بسیاری از دیگر مناطق جهان میزان رشدشان در قیاس با سال قبل میلادی با کاهش سرعت مواجه می‌شود. در این میان اقتصاد ایران که سال ۲۰۱۸ میلادی را با رشد منفی ۳.۹ درصد به پایان رسانده، در سال جاری میلادی نیز با کاهش رشد مواجه شده و رکود در اقتصاد ایران به منفی شش درصد خواهد رسید که این عدد فاصله میان اقتصاد ایران و میانگین جهانی را به ۹ درصد افزایش می‌دهد.

تولید ناخالص سرانه داخلی در بسیاری از کشورهای جهان مثبت خواهد بود و همچنان سهم اصلی در این میان به اقتصادهای توسعه یافته و اتحادیه اروپا اختصاص می‌یابد اما در ایران رقم سرانه از حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ دلار به مرز ۱۶ هزار دلار کاهش خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۹ رقم کل تولید ناخالص داخلی جهان به ۱۴۲ تریلیون دلار می‌رسد و در این میان تولید ناخالص داخلی ایران از ۱.۶ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱.۵ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش می‌یابد.

سرمایه‌گذاری به نسبت تولید ناخالص داخلی تنها عددی است که در اقتصاد ایران افزایشی می‌شود و از حدود ۳۸.۳ درصد به ۳۹ درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت.

آخرین شاخص مهمی که در این گزارش بررسی شده شاخص تورم است که بر این اساس ایران که در سال ۲۰۱۸ با تورم بیش از ۳۱ درصدی روبرو بود در سال ۲۰۱۹ باید خود را آماده تورم ۳۷ درصدی کند. این در حالی است که سطح تورم در آسیای نوظهور و کشورهای در حال توسعه ۲.۸ درصد پیش‌بینی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.