دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با واشنگتن پست گفت، با همکاری کاخ سفید در تحقیقات رابرت مولر درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و مانع‌تراشی احتمالی در اجرای عدالت از سوی ترامپ، دیگر تبعیت از تحقیقات بیشتر ضرورتی ندارد. ترامپ گفت: دیگر دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد و خصوصاً در کنگره که قطعاً در آنجا بسیار دو حزبی است.

اظهارات ترامپ در بحبوحه گزارش‌هایی از آماده شدن کاخ سفید برای ورود به جنگ قانونی با چندین کمیته مجلس نمایندگان آمریکا مطرح می‌شود چرا که آنها همچنان به دنبال تحقیقات درباره دولت ترامپ هستند.

براساس گزارش‌ها، مقام‌های کاخ سفید پس از آنکه متوجه شدند کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا احضاریه‌ای برای شهادت دان مک‌گان، مشاور حقوقی سابق کاخ صادر کرده است، قصد دارند از امتیاز اجرایی بهره‌ببرند. مک‌گان روابط پرتنشی با ترامپ داشت و نقش مهمی در تحقیقات مولر ایفا کرد.

دولت آمریکا کارل کلین، مقام سابق امنیتی کاخ سفید را موظف کرد تا این احضاریه را نادیده بگیرد و همین اقدام با واکنش الایجا کامینگز، رئیس کمیته نظارت بر امور دولت در مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم به دومین ضرب‌الاجل برای تقدیم عواید مالیاتی شش ساله رئیس‌جمهوری آمریکا عمل نکرد.

جنجال‌های اخیر روابط کاخ سفید و کنگره را وارد دور تازه‌ای از تنش‌ها کرده است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبران دموکرات اخیراً تحقیقاتی را درباره اتهاماتی که به دونالد ترامپ وارد می‌کنند، آغاز کردند که اکثر آنها از گزارش تازه منتشر شده مولر نشات می‌گیرد.

بسیاری معتقدند تلاش نانسی پلوسی برای کم کردن اهمیت استیضاح ترامپ اثر متناقضی روی جلب حمایت‌ها از این اقدام داشته باشد. از نظر پلوسی، استیضاح زودهنگام است اما رهبران دموکرات معتقدند افشای اطلاعات بیشتری علیه ترامپ موجب می‌شود تا کوبیدن بر طبل استیضاح قدرتمندتر باشد.

در بحبوحه همین تحولات گزارش شده است که جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی بر خلاف وعده‌ای که به ترامپ داده بود، وقتی در سوم مه ۲۰۱۷ به کنگره احضار شد در مقام دفاع از رئیس‌جمهوری آمریکا برنیامد. پس از آن مشاوران کاخ سفید موضوع را به اطلاع ترامپ رساندند و او نامه اخراج جیمز کومی را زد. جزئیاتی از اخراج کومی در گزارش مولر آمده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.