غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «بوستان گفتگو» رادیو تهران، درباره ارتباط خود با اهل محل و همسایه‌ها گفت:  ارتباط ما با اهل محل خیلی خوب است، در این منزلی که هستیم سی و چند سال است که ساکنیم، با همسایه ها بسیار رابطه دوستانه ای داریم. بنده سالهاست که شب عید نوروز برای همسایه های اطراف منزل مان از ابتدای کوچه تا انتهای کوچه تا کوچه های فرعی یک گلدان گل همراه با کارت تبریک درب خانه هایشان می فرستم، با توجه به این که عموم آنها را ندیده ام و نمی‌شناسم.  

تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو سبک زندگی مستقل است  

  رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بدون سبک زندگی اسلامی محقق نمی‌شود افزود: من بیش از آنکه خواسته باشم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی زمان تعیین کنم که در کوتاه مدت یا در دراز مدت محقق می شود یا خیر، خواستم ارتباط منطقی این دو مفهوم را با هم یادآوری کرده باشم. شما نمی‌توانید دم از اقتصاد مقاومتی بزنید ولی به سبک غربی زندگی کنید. اگر بخواهید اقتصاد مقاومتی محقق شود باید سبک زندگی مستقل داشته باشید، سبک زندگی اسلامی در ایران که خیلی فاصله دارد با این سبک زندگی که از شبکه‌های ماهواره ای تبلیغ می شود.

در مسائل فرهنگی و اجتماعی باید به سراغ متخصص علوم انسانی برویم

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر این که جای علوم انسانی در اداره کشور خالی است، افزود: اگر شما علوم انسانی را مصداقش مدیریت و اقتصاد بدانید، باز حرف من غلط نیست. ما هم در مدیریت هم در اقتصاد مشکل داریم، اما منظور من فقط مدیریت و اقتصاد نبود.

حداد عادل ادامه داد: اینکه به اندازه کافی مردم قانون پذیر نیستند؛ این را مهندسان باید حل کنند یا پزشکان یا متخصصان علوم انسانی، روانشناسان، جامعه شناسان و متخصصان علوم تربیتی چه کسی باید این را علاج کند. این یک خللی است که نشان می دهد علوم انسانی جایش در جامعه ما خالی است. یا در قصه اعتیاد، اعتیاد فقط با درمان حل می شود یا مسائل خانواده، فراوانی طلاق یا دشواری های ازدواج، اینها مسائل علوم انسانی نیست؟ مسائل اجتماعی نیست؟ جامعه ما و مدیران کشور ما هنوز این را قبول نکرده اند. همان‌طور که می خواهند وقتی یک بیمارستان بسازند یک بیماری را ریشه‌کن کنند به سراغ پزشک می روند یا یک پالایشگاه بسازند باید به سراغ مهندس بروند، در مسائل فرهنگی و اجتماعی هم باید به سراغ متخصص علوم انسانی بروند، پیام من این بود.

وی افزود: ما در شورای تحول علوم انسانی که از شوراهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، موضوع را کاملا جدی گرفتیم، اما عملی شدن و اجرایی شدن آن تابع همکاری وزارت علوم، این وزارت همکاری می کند اما ما انتظار بیشتر داریم.

جوان ها قدر فرهنگ خودشان را بدانند

 حداد عادل با اشاره به نفوذ فضای مجازی در زندگی های امروزی خاطر نشان کرد: من فضای مجازی را فضایی بی در و پیکر و بی صاحب می دانم، یعنی کلا فضای مجازی را یک امکانی می دانم که ممکن است زیان داشته باشد و یا ممکن است سود داشته باشد، که می‌شود از فواید آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: من برای کسانی که در توئیتر حضور دارند می‌نویسم، شاید عده قابل توجهی از آنها در خارج از کشور باشند. چون توئیتر یک فضای خاصی است و آنجا خیلی از پیام ها، پیام های نامهربانی با انقلاب جمهوری اسلامی است. من سعی می کنم همان اندازه که خودم می فهمم از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دفاع کنم، نوع پیام هایی که من می گذارم از این دسته است. ان شاءالله همه در سال ۹۸ بر سختی هایی که ممکن است دشمنان بخواهند بر ملت ما تحمیل کنند با همدلی، دوستی و وحدت به همدیگر رسیدگی کنیم، اگر ما خودمان به همدیگر رسیدگی نکنیم از دیگران نمی‌توانیم توقع داشته باشیم.

وی در پایان با تاکید بر این که جوان ها باید قدر فرهنگ شان را بدانند، یادآور شد: جوان ها قدر فرهنگ خودشان را بدانند فرهنگ ریشه ماست، پیشینه ماست. انسانی که با فرهنگ انس و آشنایی نداشته باشد مثل بوته بی ریشه است و خشک می شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.