نگاهی به گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد نرخ کالاها و خدمات مورد نیاز مردم با رشد چشمگیری مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد رشد ۹ درصدی نسبت به اسفند ماه و رشد ۸۴.۴ درصدی نسبت به فروردین ماه سال قبل هستیم.

در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به اسفندماه به ترتیب برای خوراکی‌ها ۹.۳ درصد، نان و غلات ۲.۳ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۴.۱ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۲.۹ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۲ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۱.۸ درصد، میوه و خشکبار ۲۰.۸ درصد، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) ۳۰.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۳.۹ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۱.۸ درصد بوده است.

همچنین نرخ کالاهای این گروه نسبت به فرودین ماه سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۸۵.۲ درصد، نان و غلات ۲۹ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۱۱۶ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۱۷ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۱۰۸.۳ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۷.۲ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۵۳ درصد، میوه و خشکبار ۱۱۱.۶ درصد، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) ۱۵۷ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۶۴.۲ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۷.۵ درصد رشد را شاهد بودیم.

5178582

از سویی دیگر بخش دخانیات با افزایش ۱.۴ درصدی نسبت به اسفند ماه و ۱۲۳.۴ درصدی نسبت به فروردین ماه سال گذشته مواجه بوده است.

بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۲ درصدی نسبت به اسفند ماه سال جاری و رشد ۵۷.۸ درصدی نسبت به فروردین ماه سال گذشته رو به رو بوده است.

گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به طور کلی رشد ۱.۵ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۵.۳ درصدی نسبت به فروردین ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۷ درصد نسبت به اسفند ماه و ۲۴.۸ درصد نسبت به فروردین ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.

قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به اسفند ماه و فروردین ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱.۹ درصدی و ۸۰.۱ درصدی رو به رو بوده است.

بخش مربوط به بهداشت و درمان نیز به ترتیب نسبت به اسفند و فرودین ماه سال گذشته، ۱.۷ و ۲۷.۲ درصد افزایش نرخ داشته است.

گروه حمل و نقل نسبت به اسفند ماه ۰.۸ درصد کاهش نرخ داشته است اما نسبت به فرودین ماه سال گذشته ۵۲.۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

بخش تفریح و فرهنگ نیز با رشد ۱.۸ درصد نسبت به اسفند ماه و ۷۲ درصد نسبت به فروردین ماه سال گذشته مواجه بوده است.

بخش مربوط به ارتباطات، آموزش و هتل و رستوران نیز به ترتیب ۰.۵ درصد، ۰.۳ درصد و ۶ درصد نسبت به اسفند ماه رشد نرخ داشته اند و نسبت به فرودین ماه سال گذشته نیز به ترتیب ۳۷.۵ درصد، ۲۱.۲ درصد و ۴۸.۱ درصد با افزایش نرخ مواجه شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.