لایحه مدیریت بحران کشور در دستور کار صبح امروز دوشنبه مجلس قرار گرفت و نمایندگان برخی از بندهای آن را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان در تبصره ۲ ماده ۶ این ماده مقرر کردند جلسات شورای عالی مدیریت بحران کشور به صورت عادی حداقل هر سه ماه یک بار و جلسات فوق‌العاده بر حسب ضرورت به پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید وزیر کشور تشکیل شود.

این جلسات با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت نسبی آرا اتخاذ می‌شود.

نمایندگان در تبصره ۴ ماده ۶ این لایحه مقرر کردند: دبیرخانه شورای عالی مسئول ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات آن است این مصوبات با تأیید رئیس جلسه (رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور) و در غیاب وزیر کشور لازم‌الاجراست.

نمایندگان همچنین در تبصره یک ماده ۸ این لایحه مقرر کردند: ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان مدیریت بحران در سطوح استانی و شهرستانی به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار، متناسب با حجم وظایف، گستره‌ی جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت‌های منطقه‌ای به پیشنهاد سازمان طراحی می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور می‌رسد.

نمایندگان تبصره ۳ را به ماده ۸ این لایحه الحاق کردند که بر اساس این عضویت رئیس سازمان مدیریت بحران در شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای عالی بیمه بدون حق رأی است.

نمایندگان برای جزء ۱ بند الحاقی ۲ ماده ۱۴ نیز وزارت راه را موظف کردند با رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی، نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلان شهرها به همراه دستورالعمل‌های فنی نحوه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها تهیه کند.

نمایندگان همچنین برای رفع ایراد شورای نگهبان محل تأمین اعتبار برای ایجاد یا تقویت مراکز پایش و هشدار را نیز تعیین کردند.

سایر بندهای این لایحه نیز برای تأمین نظر شورای نگهبان مورد اصلاح شکلی و عبارتی قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.