«محمد هاشمی رفسنجانی»، برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی، در مورد سخنان محمد جواد ابطحی، نماینده جبهه پایداری، در مجلس در مورد حزب جمهوری  اسلامی گفت: ماجرای حزب جمهوری اسلامی، به هیچ وجه این گونه نبود که بین اطاعت از ولی فقیه و دستورات حزب بر سر دو راهی قرار گیرند. حزب جمهوری اسلامی پس از انقلاب توسط ۵ نفری که هیئت موسس شدند، تشکیل شد. آیت الله شهید بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله محمد جواد باهنر، آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی از اعضای هیات موسس حزب جمهوری اسلامی بودند. این پنج نفر خدمت امام رفتند و امام نیز با تشکیل این حزب موافقت کردند و در نهایت حزب جمهوری اسلامی تاسیس شد. افراد بسیاری نیز در این حزب ثبت نام کردند. 

او افزود: حتی برای شروع به کار حزب، امام (ره) یک چمدان پول توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی برای حزب جمهوری اسلامی فرستادند که وقتی مسئول مالی حزب آن را شمرد که نزدیک به ۱۲ میلیون تومان، به نوعی برای کمک به حزب بود. بنابراین در آن زمان، بحث اطاعت از ولایت فقیه بدین گونه که این نماینده جبهه پایداری مطرح کرد، نبود زیرا امام خمینی (ره) رهبر و همه مطیع فرمایشات ایشان بودند. بنابراین فرمایشات امام را برای خود واجب شرعی می دانستند که آن را انجام دهند.

او ادامه داد: حتی زمانی که امام (ره) خواستند برای نظام جمهوری اسلامی، نامی انتخاب کنند، فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر. اما افراد دیگری بودند که پیشنهادات دیگری مثل جمهوری دموکراتیک، جمهوری خلق و غیره داشتند که آنها در نهایت رای نیاورد، بنابراین نظر امام  رای آورد. در قانون اساسی هم در اصل سوم بر این مسئله تاکید شده است که جمهوریت و اسلامیت دو رکن تفکیک ناپذیر در نظام جمهوری اسلامی هستند. بنابراین افرادی که این گونه بحث ها را مطرح می کنند، مستندات تاریخی ندارند و زمانی که به هر دلیلی این بحث ها را مطرح می کنند، مسئولیت این گونه گفته نیز با خود آنها است.

او تصریح کرد: بنده نمی دانم این نماینده کیست و چه گفته و چرا  این سخنان را گفته  است.

او بیان کرد: در زمان امام (ره) این بحث ها اصلا مطرح نمی شد. امام (ره) هم مرجع تقلید بلامنازعه و هم رهبر بودند همچنین همه نسبت به امام تواضع داشتند و فرمایشات ایشان را واجب شرعی می‌دانستند. حتی مرحوم بازرگان و نهضت آزادی که با گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی مخالف بودند، استدلالی که می کردند این بود که این قبا برای امام خمینی است و پس از ایشان نمی توانید فردی را پیدا کنید که واجد شرایطی که ابتدا در  قانون اساسی آمده است، باشد. بنابراین حتی مخالفین نیز در مورد امام اینگونه سخن می گفتند و به نوعی این بحث را مطرح می کردند که امام دیگر جانشین ندارد و منحصر به فرد هستند. بنابراین این بحث ها که اعضای حزب جمهوری اسلامی نمی دانستند از ولایت فقیه باید تبعیت کنند یا از دستورات حزب، اصولا مطرح نبود.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.