آن زمان که مجمع تشخیص مصلحت نظام معادل شخص آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود، هم سخنان آیت‌الله کاملا همسو و همدلانه با دولت بود و هم مصوباتی که از خروجی مجمع بیرون می‌آمد با مصلحت دولت همسوتر بود. اما در دوره جدید و پررنگ‌شدن نقش و حضور محسن رضایی در مجمع، ماجرا کاملا برعکس شده است. نقطه اوج این اختلاف را می‌توان در ماجرای fatf دید. دولت و مجلس همسو و موافق با پیوستن ایران به fatf لوایح چهارگانه مرتبط را ارائه و تصویب کردند اما حالا این لوایح به سد مجمع تشخیص مصلحت خورده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی از همان مخالفان سرسخت یکی از این لوایح چهارگانه یعنی cft است. رضایی که در زمان هاشمی در سایه قرار داشت، حالا عملا به نماد مجمع تبدیل شده است. 

لوایح چهارگانه

در ارتباط با همین لوایح چهارگانه و بن‌بستی که در مسیر تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده است، روحانی سال گذشته سخنی گفت  مبنی بر اینکه نمی‌شود تصمیم‌گیری درباره لوایح مصوب مجلس و دولت را به دست جمعی ۲۰، ۳۰ نفره سپرد. رضایی این را هم بی‌پاسخ نگذاشت و در واکنش گفت: «این حرف، حرف دوستانه‌ای نیست و حرف قانونی هم نیست. موضع قانونی به یک نفر یا ۳۰ نفر ارتباطی ندارد و اگر قانون به جمعی اختیار داده باشد که تصمیمی را در چارچوب قانونی مشخص بگیرد، دیگر سایر موضوعات اهمیتی ندارد. اعضای هیئت دولت کم‌جمعیت‌تر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و اگر بنا باشد بر اساس این اظهارات رئیس‌جمهور عمل شود، پس ایشان نیز یک نفر است و نمی‌شود که نظرات یک نفر را مبنای بسیاری از حرکات کشور قرار داد... اینکه برخی تأخیرات مجمع را مورد انتقاد قرار می‌دهند، درست نیست».

روزی نیست که او سخنی بگوید خالی از طعن و کنایه؛ چه به صراحت و چه در لفافه علیه دولت. به نظر می‌رسد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خود را نوعی در مقام رقیب دولت تلقی می‌کند، شاید او هنوز از فضای تبلیغات انتخاباتی شش سال پیش خارج نشده و به نوعی خود را همچنان رقیب رئیس دولت می‌داند. محسن رضایی در ماجرای سیل اخیر بارها به دولت نیش و کنایه زده است. اوج این  کنایه‌ها را می‌توان در رخداد حادثه سیل اخیر دید. 

توییت های سیل

 

او در آخرین توییت خود نوشت: «سیل نشان داد که گفتاردرمانی به پایان رسیده است تنها با هشدار و همدلی می‌توان کشور را اداره کرد». پیش‌ازآن هم  در اینستاگرام خود نوشته بود: «جوانان گمیشان از یک فاجعه بزرگ جلوگیری کردند. سیل گلستان از سمت آق‌قلا به سوی شهر گمیشان در حرکت بود؛ ولی قبل از آنکه به گمیشان برسد، جوانان شهر با پرکردن کیسه‌ها از شن و خاک و کارگذاشتن آنها در کنار آبراه‌ها به هدایت سیل به بیرون از شهر مشغول شدند. خوشبختانه از شب گذشته و با اعلان این هشدار که «خطر گلستان را تهدید می‌کند» مسئولان مربوطه هرچند با تأخیر، بسیج شدند و در حال کنترل بحران‌اند. سپاه استان از سوی ستاد بحران مأموریت یافته است خط آهن را که موجب جمع‌شدن آب در شهر آق‌قلا و منطقه شده، بشکافد تا آب از شهر خارج شود. متأسفانه دولت، دائما در رویارویی با زلزله و سیل غافلگیر می‌شود و توانایی پیش‌بینی و پیش‌گیری حوادث را نیافته است». در روزهای نخست سیل هم در اینستاگرام خود نوشت: «سه انفجاری که شب گذشته سپاه در مسیر ریل راه‌آهن در شمال شهر آق‌قلا انجام داد، آب سیل را که در پشت آن جمع شده بود، خارج کرد. از جمع‌شدن سیلاب در پشت راه‌آهن، دریاچه‌ای درست شده و شهر را در خود غرق کرده بود. از شب گذشته تابه‌حال با این سه «انفجار امید» آب‌گرفتگی آق‌قلا به سرعت در حال کاهش است و امید می‌رود ظرف ۴۸ ساعت آینده، مردم محاصره‌شده از خانه‌های خود بیرون بیایند و تردد در شهر جاری شود. ۴۸ ساعت طول کشید تا ستاد بحران استانداری به سپاه اجازه انفجار را داد».

محسن رضایی یک هشتگ معروف در توییتر دارد با عنوان «این یعنی یک اشکالی هست». او با ذکر همه مشکلات کشور که به نظر او به دولت فعلی مربوط می‌شود، این هشتگ را استفاده می‌کند. محسن رضایی که زاده مسجدسلیمان خوزستان است و عرق زیادی هم به زادگاه خود دارد، دراین‌باره توییتی کرده و نوشته بود: «خوزستانی‌ها، غبار را نشانه بی‌وفایی و عدم صداقت دولتمردان می‌دانند و از دولتمردان می‌خواهند وفای به عهد و صداقت و عمل به وعده‌ها را ببینند». او نوشته بود که وقتی آب در خوزستان که مرکز آب ایران است، سهمیه‌بندی شود، این یعنی یک اشکالی هست. این در حالی است ‌که استاندار خوزستان دستور سهمیه‌بندی آب در این استان را که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، تکذیب کرده بود. 

دیگر نمونه‌های کنایه‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت به دولت در سال‌های اخیر اینهاست، محسن رضایی سال 95 هم در یک برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفته بود: «امروز ایران یک قدرت بزرگ است؛ اما هنوز آقایان در بحث تورم و بی‌کاری گرفتارند». همان سال باز هم گفته بود: «چه خوب است مسئولان وقتی به جمع مردم می‌روند، به جای خطابه‌خوانی و طعنه و کنایه به این و آن گزارش کارهای خود را ارائه دهند». باز همان سال در اینستاگرامش نوشت: «در مراسم روضه فاطمیه امروز یکی از میهمانان می‌گفت: آقای رضایی! چرا شما مسئولان کاری برای اقتصاد نمی‌کنید؟ گفتم چه شده؟ گفت: چند روز پیش یکی از مشتریان آبرودار من آمده و بخاری ۲۰۰ هزار تومانی‌اش را آورده بود، می‌گفت این را بردار و  ۴۰ هزار تومان به من بده، میهمان دارم و آبرویم در خطر است. به او گفتم با این وصف الان کلید مهم است یا هزار تومانی؟ خندید و گفت هزار تومانی. ادامه دادم: ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه مشورت به رهبری را در تدوین سیاست‌های معیشتی و اقتصادی به عهده داشتیم. این سیاست‌ها را تدوین و پس از تصویب رهبر انقلاب به دولت و مجلسی که شما انتخاب کرده‌اید، ابلاغ کرده‌ایم. حالا دولت و مجلس‌اند که باید مشکلات بازار، معیشت و اقتصاد مردم را حل کنند».

سال ۹۶ هم با کنایه به پیشنهاد حسن روحانی برای برگزاری رفراندوم گفته بود: متأسفانه برخی مواقع شاهد رفتارهایی خارج از چارچوب دین و قانون از کسانی هستیم که در کشور مسئولیت و اختیارات داشته یا دارند. کسانی که ‌باید پاسخ‌گوی عملکرد و تصمیمات خود در قبال مردم و کشور و نظام باشند، مطالبی را مطرح می‌کنند که خوراک تبلیغی دشمنان و رسانه‌های معاند بیگانه را فراهم می‌کند». او حتی گاهی برای دولت خط‌مشی هم تعیین می‌کند؛ مثلا در ادامه انتقادش به همین مسئله طرح رفراندوم معتقد بود که طرح مسئله رفراندوم فرعی است و از مدیران کشور خواسته بود به جای طرح آن به فکر رفع مشکلات مردم و عمل به وظایف قانونی و انقلابی خود باشند».

 محسن رضایی چندی قبل هم مدعی شده بود که در وزارتخانه‌های دولت، نفوذی وجود دارد. دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در واکنش، با ارسال نامه‌ای به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار ارائه مستندات ادعای او شد. در نامه دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، با یادآوری تشکیل این ستاد براساس مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، از اهداف این ستاد که در بند «الف» ماده «۱» و بند «ج» ماده «۷» ابلاغیه ریاست‌جمهوری آمده، «حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه و تقویت اعتماد عمومی و جلب مشارکت و حمایت مردم از تصمیمات مسئولان نظام در حوزه اقتصادی» و جلوگیری از بروز ناامنی ذهنی و روانی در عرصه‌های اقتصادی و ثبات‌آفرینی در جامعه اعلام شده است. نکته تأمل‌برانگیز این بود که پاسخ دولت را نه شخص رضایی؛ بلکه دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام داد، بدون اینکه خبری از مستندات مورد انتظار دولت باشد. جواب دبیرخانه مجمع تکرار همان گفته‌های پیشین دبیر مجمع بود با این توضیح که: «همان‌گونه که دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرده‌اند «ضربه و آسیب هواداران اندیشه‌های آمریکایی در کشور و در برخی دستگاه‌ها بیش از هزینه ناشی از تحریم‌های آمریکا بوده است؛ بنابراین امید است با نصب‌العین قراردادن هشدارهای پی‌درپی رهبر معظم انقلاب درباره خطرات نفوذ دشمن در برخی از دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور، دستگاه‌های مسئول به وظایف خود عمل کنند». 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.