علی‌اکبر صالحی با اشاره به حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در این نشست فعالیت هسته‌ای کشور به صورت مفصل بررسی شد، همچنین فرصت‌ها و محدودیت‌ها مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: بخشی از این فعالیت‌های هسته‌‍ای هم در سالروز فناوری هسته‌ای (۲۰ فروردین ماه) رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تنگناهای سازمان انرژی اتمی به ویژه در ابعاد مالی و بودجه‌ای نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، کمیسیون امنیت ملی مجلس با توجه به اهمیت این فناوری که نماد اقتدار ملی و دارای ارزش افزوده بالاست وعده‌هایی را دادند.

صالحی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر بر اساس ارزش برق تولیدی صادراتی ما حدود ۷ هزار میلیارد تومان ارزش دارد اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی از این بخش ۴۰۰ میلیارد از دولت دریافت می‌کند که این میزان کفاف اداره نیروگاه بوشهر را نمی‌دهد؛ لذا قرار شد تا راه برای خروج از تنگنا در مجلس پیدا کنند چراکه ما نمی‌خواهیم صنعت هسته‌ای دچار اُفت شود.

وی بیان کرد: نحوه بسیج سرمایه‌گذاری‌ها در این مسیر نیز مورد توجه و بررسی قرار گرفت، همچنین سرریز فناوری هسته‌ای در حوزه پزشکی مورد بررسی قرار گرفت؛ در حال حاضر بیمارستان یون درمانی در البرز در حال ساخت است، در واقع سازمان انرژی اتمی به عنوان مشاوران علمی در کنار وزارت بهداشت و درمان بیمارستان در حال اجرای پروژه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پروژه تترا در ارتباط با ساخت رادیو داروها نیز به سرعت در حال اجراست، برای این پروژه حدود ۶۰ میلیون دلار تجهیزات جدید خریداری شده است.

وی ادامه داد: دو پروژه نیروگاه جدید در بوشهر هم شبانه روز در حال اجراست، در حوزه اکتشاف و استخراج نیز پروژه‌های جدید داریم که در زمان مقتضی و به فراخور شرایط به اطلاع مردم می‌رسانیم.

صالحی تاکید کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس به ویژه کمیسیون‌های امنیت ملی، انرژی و آموزش و تحقیقات حامی سازمان انرژی اتمی بودند، از شخص آقای لاریجانی که زمان بررسی و تصویب قانون بودجه زحمت بسیار کشیدند و بودجه این سازمان را سر و سامان قابل توجهی دادند هم تقدیر و تشکی می‌کنم.

وی با اشاره به پروژه‌هایی که ۲۰ فرودین ماه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود، بیان کرد: سازمان انرژی اتمی ۱۱۴ پروژه را افتتاح خواهد کرد، برخی به صورت تله کنفرانس افتتاح و برخی در سالن اصلی رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها نتیجه کمیته علمی است که در طئل یک سال گذشته پروژه‌ها را از جهات و ابعاد مختلف بررسی و مورد ارزیابی قرار داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: سازمان سالروز فناوری هسته‌ای را به فال نیک می‌گیرد، زیرا موتور محرکی برای مجموعه شده است، به این شکل که تمام مجموعه از ۲۱ فروردین ماه برای سالروز سال آینده بسیج می‌شوند تا ابتکارات نو و جدیدی را رونمایی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.