برجام آزمونی جدی برای ارزیابی اعتبار آژانس است

به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در کنفرانس وزیران علوم و فناوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز چهارشنبه به مدت سه روز در وین برگزار می‌شود، بر اهمیت برگزاری این نشست تاکید و ابراز کرد: جهان در یک مقطع حساس قرار دارد؛ از یک سو شاهد روند اجتناب‌ناپذیر افزایش تقاضا برای کاربردهای هسته‌ای در کنار افزایش تمایل به اتکا به منابع ایمن و پاک واقعیت‌های زندگی امروزی هستیم و از سوی دیگر، چالش‌های آب و هوایی و بیماری‌های غیرقابل کنترل همانند سرطان درحال گسترش هستند. اینها درحالی است که گرسنگی و سوءتغذیه نیز همانند منابع آب و بهداشت و سلامت عمومی، به مرحله بسیار حساسی رسیده‌اند.

او افزود: به‌طور کلی ظهور چالش‌ها در جهان امروز از ظهور اشکال مختلف مشارکت و همکاری برای دست و پنجه نرم کردن با این چالش‌ها از طریق به‌کارگیری پیشرفت‌های تکنولوژیکی، درحال سبقت و پیشی گرفتن است، بنابراین برداشتن گام‌های مشترک و دسته‌جمعی برای رسیدگی به این چالش‌های نوظهور، از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. معاون رئیس‌جمهور افزود: چشم بستن به این مسائل چالش‌برانگیز، گزینه کارآمدی برای هیچ‌یک از کشورها در جهان نیست. او ابراز امیدواری کرد با تلاش‌هایی که به ابتکار و هماهنگی سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد، عناصر فرسایشی کیفیت زندگی بر روی زمین کنترل یا حداکثر کاهش یابد. رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: آژانس مطابق با اساسنامه‌اش موظف به کمک به کشورهای عضو در توسعه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بدون اعمال هرگونه تبعیضی است و باید زمینه‌های همکاری فنی را با توجه لازم به نیازها و اولویت‌های کشورها تقویت کند و از این طریق، به حصول اهداف توسعه پایدار از طریق تبادل دانش، تجربیات، فناوری و تجهیزات کمک کند.

هجمه آمریکا علیه چندجانبه‌گرایی

معاون رئیس‌جمهور در ادامه گفت: نشست ما در وین درخصوص موضوعی با ماهیت چندجانبه و مهم برای جامعه بین‌المللی، در شرایط بین‌المللی کاملا خاص و پیچیده‌ای درحال برگزاری است. اساس شناخته شده چندجانبه‌گرایی که دستاورد رضایت‌بخش جامعه بین‌المللی است، تحت حملات جدی از سوی آمریکا قرار دارد و چنین هجمه‌ای در طول دو سال گذشته علیه تلاش‌های چندجانبه و هنجارهای شناخته شده بین‌المللی نه‌تنها اشتباه، بلکه خطرناک است. صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران قویا باور دارد که وضعیت اجرایی برجام، یک آزمون جدی برای ارزیابی قابلیت اجرایی بودن اساسنامه آژانس، به ویژه بندهای ۲ و ۳ آن، و نیز اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته‌ای است. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پایان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود آمادگی دارد تا تجربیات و دستاوردهای خود در حوزه انرژی هسته‌ای را با سایر کشورهای عضو، به‌ویژه کشورهای همسایه، سهیم شود.

ایران کلید طلایی خاورمیانه است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر در گفت‌وگو با یورونیوز گفته بود که ایران کلید طلایی منطقه خاورمیانه است. صالحی افزود: ایران می‌تواند مکمل خوبی برای اروپا باشد. ایران یک قدرت است. قدرتی متکی به ذات خودش. مثلا عربستان با همه قدرت اقتصادی‌اش متکی به ذات خودش نیست. چیزی از خودش ندارد. او اجرا‌کننده دستورات آقای ترامپ است. با عبارات تحقیر‌کننده‌ای با عربستان صحبت می‌کند و عربستان باید اجابت کند. این چه ارزشی دارد؟ ایران خود یک قدرت است. خودش تصمیم می‌گیرد. اروپا این را درک کرده است و می‌داند که برای آینده خاورمیانه اگر با ایران تعامل نداشته باشد، خاورمیانه در شرایط نامستقر و نامعلومی خواهد بود. ایران می‌تواند به سهم خود کمک کند. ما بهره‌بردار خلیج‌فارس هستیم. علی‌اکبر صالحی با اشاره به تصمیم ایران برای خروج احتمالی از برجام تاکید کرد: ما الان در چارچوب برجام هستیم، تمام کارهای ما در چارچوب برجام است. برای همین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به‌حال ۱۳ بار تایید کرده که ایران به تعهداتش عمل کرده است. ما هیچ‌کاری را فعلا خلاف تعهدات‌مان نکردیم و نمی‌کنیم ولی اگر دستوری صادر بشود که برجام تمام شد و شما بروید کارتان را انجام بدهید، ما خیلی راحت می‌توانیم برگردیم و این بلوف نیست.

گفت‌وگوی ظریف و موگرینی

از سوی دیگر، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیرخارجه ایران در حاشیه نشست امنیتی افغانستان در ژنو با یکدیگر دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، براساس گزارش طرف اروپایی، موگرینی در این دیدار بار دیگر بر عزم اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای و اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۳ بار اجرای تعهدات ایران در چارچوب این توافق را مورد تایید قرار داده است، تاکید کرد. براساس گزارش سایت دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای به‌عنوان یک اصل کلیدی برای مهندسی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و همچنین امنیت جهانی و منطقه‌ای تاکید کرده است. موگرینی همچنین خواستار اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها و استفاده از منافع اقتصادی مرتبط با آن شده است. این گزارش با اشاره به چهار دور مذاکرات سطح بالا میان مقامات دو طرف در هفته جاری نوشت که ظریف و موگرینی همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف میان ایران و اتحادیه اروپا را بازنگری کردند.