سالنامه ایران می‌خوانیم: عشق به میهن موضوعی است که در وجود تمامی مردمان سرزمین‌مان نهفته است. ایران برای ما تنها یک نام نیست بلکه یک عشق است، از عشق به وطن و دفاع از هموطنان در جنگ ۸ ساله تحمیلی با عراق گرفته تا عشق به وطن و پیروزی در یک مسابقه ورزشی و اهتزاز پرچم سه رنگ در میادین بین‌المللی. اینها نهایت عشق و علاقه یک فرد به سرزمینش است، عشق و علاقه‌ای که ستودنی است. تنوع آب و هوایی و قومیتی ایران باعث شده تا مردم کشور ما خصوصیاتی شبیه به هم نداشته باشند اما «میهمان نوازی» خصوصیت مشترک مردمان ایران است. تاریخ کهن ایران هم برای خودمان و هم برای خارجی‌هایی که با تاریخ ایران باستان آشنا هستند، جذاب است و زمینه ساز سفر خارجی‌ها به ایران. محمد بنا، آقای خاص کشتی فرنگی علاقه و تعصب بسیاری به کشورش دارد. سال‌ها زندگی در کشورهایی چون سوئد، آلمان و اسپانیا نه تنها باعث نشد مرد تاریخ‌ساز کشتی، کشور خود را از یاد ببرد بلکه موجب شد او قدر کشورش را بیشتر از گذشته بداند. این چهره ورزشی از سفر به جای جای ایران لذت می‌برد و خاطرات زیادی از سفرهای خود دارد.

محمد بنا صحبت‌هایش را با سؤالی درباره اینکه علاقه‌اش به کدام شهر بیشتر است؟ آغاز می‌کند. او به خبرنگار «ایران» گفت: «من تهران را خیلی دوست دارم چرا که متولد این شهر هستم. البته این دوست داشتن من در زمان تعطیلات عید نوروز بیشتر می‌شود، به این خاطر که در طول تعطیلات نوروز تهران خلوت‌تر و هوایی تمیزتر دارد. من دوست دارم همیشه تهران خلوت و هوای شهرم تمیز باشد اما متأسفانه به دلیل جمعیت زیادی که تهران دارد این اتفاق نمی‌افتد و همیشه به جز تعطیلات نوروز تهران را شلوغ و آب و هوایش را آلوده می‌بینم.»

وسعت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی باعث شده سفر به نقاط مختلف ایران، تازگی و جذابیتش را از دست ندهد. بیشتر سفرهای بنای کشتی فرنگی ایران «کاری» است و او به همراه تیم ملی سفر می‌کند: «در طول حضورم در تیم ملی فرصت این را نداشتم که با خانواده‌ام سفر کنم. دو سال و نیمی که در تیم ملی حضور نداشتم به کیش، قشم، کاشان و اصفهان سفر کردم. من از تماشای نقطه نقطه ایران لذت می‌برم و تمامی شهرهای کشورمان را دوست دارم اما چند شهر برای من چیز دیگری است. اصفهان را دوست دارم چرا که این شهر جزو شهرهای تاریخی کشورمان محسوب می‌شود و آثار باستانی‌اش مجذوبم می‌کند. البته پیش از این سفری به قشم داشتم که این سفر هم برای من کاملاً لذت‌بخش بود. علاقه من به تمام ایران است و صحبت کردن در مورد یک شهر خاص کار ساده‌ای نیست. من عاشق ایرانم و کسی هم که ایران را دوست داشته باشد، جای جای این کشور برایش زیباست.» او خاطرات جذابی هم از این سفرها داشته و معتقد است که تمامی سفرهایش خاطره است: «من با سفر به تمامی نقاط ایران محبت‌های مردم را دیده‌ام. برخی مواقع مردم من را با تعجب نگاه می‌کردند و می‌پرسیدند که شما محمد بنا نیستید؟ زمانی که به قشم رفتم یک خانواده، من و میهمانم را به خانه‌شان دعوت کردند و با ما عکس گرفتند. آنها از دیدن من خیلی خوشحال بودند و حقیقتاً پذیرایی‌شان فوق‌العاده بود. البته در اصفهان هم این اتفاق افتاد و همیشه در سفرهایم محبت‌های مردم را می‌بینم.»

ما ایرانی‌ها استان مازندران را مرکز کشتی ایران می‌دانیم. تمامی شهرهای استان مازندران کشتی‌خیز است و اکثر کشتی‌گیران «بنام» ما در این استان متولد شده‌اند. سرمربی کشتی فرنگی افزود: «زمانی که به استان مازندران سفر می‌کنم، احساس می‌کنم به شهری رفتم که در آن متولد شده‌ام. مازندرانی‌ها در خون‌شان کشتی است و نگاه آنها به کشتی‌گیران به گونه دیگری است. حقیقتاً سراسر کشورمان پر از عشق است و دیدن شهرهای کشورمان لذت زیادی دارد که باید برای دیدن اماکن دیدنی وقت بگذاریم و بیشتر با کشورمان آشنا شویم.» یکی از شهرهای مورد علاقه محمد بنا در جنوب ایران، شوش و شهرستان ایذه در استان خوزستان است. او بیان داشت: «من در استان خوزستان دوستان و همکاران بسیار خوبی دارم. دوست دارم این مناطق را بیشتر ببینم و بیشتر با شوش و ایذه آشنا شوم. مسابقات کشتی فرنگی جام تختی در اندیمشک برگزار شد و در آن زمان من برای تماشای این مسابقات به اندیمشک رفتم. دوست داشتم در طول سفرم شهر شوش را ببینم اما زمان نداشتم و نتوانستم آن گونه که دلم می‌خواست این شهر را تماشا کنم. من ۴ ساعت برای تماشای این شهر زمان داشتم و در این ۴ ساعت به قلعه معروف شوش رفتم و از دیدن آن واقعاً لذت بردم. در کل شوش و ایذه را خیلی دوست دارم. دوست دارم شهری که تمدن هخامنشی در آنجا شکل گرفته را بیشتر ببینم و با آن آشنا شوم.»

با تمام این اوصاف برخی سلبریتی‌ها سفر به خارج از کشور را بیشتر می‌پسندند و این موضوع در تعطیلات نوروز بیشتر به چشم می‌آید. بنا با تأکید بر اینکه خود را سلبریتی نمی‌داند، گفت: «من همانند سایر مردم فردی معمولی هستم. ترجیح می‌دهم در زمان تعطیلات به خارج از کشور نروم و در تهران باشم. دوست دارم در عید نوروز فقط تهران گردی کنم چون در این مدت تهران تا حدی خلوت می‌شود که با کمترین زمان ممکن به هر جایی که می‌خواهم، می‌روم. تهران مکان‌های دیدنی فراوانی دارد و می‌توان در عید نوروز در کوتاه‌ترین زمان این مکان‌ها را تماشا کرد. در مجموع به دلیل شرایط کشتی و مشغله کاری، زمان زیادی برای سفر کردن ندارم.»

سرمربی کشتی فرنگی در مورد برنامه‌هایش در تعطیلات نوروز این گونه صحبت کرد: «از ۵ فروردین اردوهای تیم ملی کشتی بزرگسالان آغاز می‌شود و با این شرایط هم من و هم کشتی‌گیران تعطیلات نوروز را از دست می‌دهیم. این شغل ماست و برای سرافرازی کشورمان در مسابقات مختلف باید با این شرایط کنار بیاییم.»

او که سال‌ها در سوئد، آلمان و اسپانیا زندگی کرده، در مورد دلتنگی‌های خود این گونه صحبت کرد: «شاید مخاطبان صحبت‌های من را شعار بدانند اما زمانی که خارج از کشور زندگی می‌کردم به معمولی‌ترین موضوعاتی که در کشور ما وجود داشت، فکر می‌کردم و حسرت می‌خوردم. حقیقتاً برخی مواقع آنقدر دلتنگ برخی چیزها می‌شدم که گریه می‌کردم. نمی‌توانستم به مدت طولانی ایران را ترک کنم به این دلیل تصمیم گرفتم به ایران بازگردم. زندگی در کشورم برای من کاملاً لذت‌بخش است و از اینکه به ایران برگشتم بسیار خوشحالم. در آن زمان بیشتر به یاد مادرم بودم و دلتنگ او می‌شدم و حسرت این را می‌خوردم که در کنار مادرم باشم. من به همه جای دنیا سر زدم و هیچ جایی بهتر از ایران ندیدم. ما به این آب و خاک تعلق داریم و بهتر است از زمان تولد تا زمان مرگ‌مان در کشور خودمان نفس بکشیم و لذت ببریم.»

بسیاری از خارجی‌ها معتقدند که ایرانی‌ها مهمان‌نواز هستند و این را یکی از خصوصیات بارز مردم ایران می‌دانند اما بنا معتقد است که ایرانی‌ها احساسی‌ترین مردم جهان هستند و این احساسی بودن تفاوت ما با مردمان کشورهای دیگر است. آقای خاص کشتی فرنگی معتقد است: «ما ایرانی‌ها بیشتر از اینکه با عقل‌مان تصمیم بگیریم با احساس‌مان در مورد مسائل و حتی مشکلات برخورد می‌کنیم برای همین است که ایرانی‌ها خصوصیات اخلاقی قشنگی دارند. در هیچ جای دنیا به اندازه ایران شعار وجود ندارد که دلیل آن، احساسی بودن ماست. این احساسی بودن گاهی به ضررمان تمام می‌شود و گاهی به سودمان. به نظرم میهمان نوازی یکی از مشخصه‌های احساسی بودن ما ایرانی‌ها است. ما خیلی راحت یک فرد را به خانه‌مان دعوت و از او پذیرایی می‌کنیم.»

شاید این خصوصیت محمد بنا (احساسی بودن) خیلی‌ها را به یاد گریه‌های او در المپیک ریو پس از ناکامی کشتی‌گیران بیندازد. او معتقد است بیشتر با قلبش زندگی می‌کند و تصمیمات او از روی احساس است: «عاشقی دو حالت دارد، مردم به فرد عاشق یا می‌گویند دیوانه و یا می‌گویند که یک نقشه‌ای پشت این عاشقی دارد. خوشحالم در سال‌هایی که از زندگی‌ام گذشته این عشق من دیوانگی بوده و مقصودی بابت این عشق نداشتم. از تصمیماتی که با قلبم گرفته‌ام پشیمان نیستم و از این به بعد هم تصمیمات من این گونه خواهد بود یعنی با قلبم تصمیم می‌گیرم، نه با عقلم.»

محمد بنا به تازگی صاحب فرزند پسری شده، او برخلاف آدم‌های معروفی که ترجیح می‌دهند فرزندشان را در کشورهای اروپایی به دنیا بیاورند، در شهریار فرزندش به دنیا آمد. او درباره اهمیت برخی موضوعات از نظر مردم گفت: «برخلاف برخی‌ها چنین موضوعاتی را دوست ندارم و به این دلیل فرزندم در ایران، کشوری که به آن تعلق دارم، به دنیا آمد. البته این که کسی ترجیح می‌دهد تا فرزند خود را در کشور دیگری به دنیا آورد، تصمیمی شخصی است اما ما ایرانی‌ها باید بدانیم که کشورمان از هر نظر فوق‌العاده است پس چرا باید اصالت خودمان را از دست بدهیم و در فکر این باشیم تا زادگاه فرزندمان اسم فلان شهر اروپایی را داشته باشد؟ خیلی‌ها این کار را انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که بچه‌شان تافته جدا بافته است و این موضوعی است که به هیچ وجه برای من قابل هضم نیست و اعتقادی به این کار ندارم. فرزندم در جایی به دنیا می‌آید که من در آنجا به دنیا آمدم. این نشان دهنده اصالت خانوادگی است، او ایرانی است و در ایران به دنیا آمد و در ایران زندگی می‌کند و نامی کاملاً ایرانی دارد. او نامش بابک است.» سرمربی تیم ملی در پایان تأکید کرد که این جمله را از ته دلش به تمام مردم ایران می‌گوید: «به هموطنان عزیزم می‌گویم که دوست داشتن بی منت را از یاد نبرند. هیچ کس حق ندارد به خاطر دوست داشتن به شخص یا موضوعی منت بگذارد. هر عشق و علاقه‌ای که وجود دارد در همان لحظه باید ابراز شود و نباید از ابراز دوست داشتن بترسیم یا خجالت بکشیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.