اسپوتنیک گزارش داد، در صورتیکه هیچ یک از کاندیداها نتوانند در دور نخست این انتخابات ریاست جمهوری آرای کافی را بیاورند، دور بعدی این انتخابات ۲۱ آوریل سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

همانطور که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند، دور دوم این انتخابات محتمل است.

با وجود آنکه ۳۹ کاندیدا در این انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند و این تعداد در تاریخ اوکراین یک رکورد محسوب می‌شود اما رقابت اصلی بین سه کاندیدا شامل "ولودومیر زلنسکی، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری کنونی و یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق و رهبر حزب سرزمین پدری است.

زلنسکی که تجربه سیاسی ندارد، خود را کسی می‌داند که در بحبوحه درخواست‌های مردمی برای تغییر در کشور، سیاستمداران در اوکراین را به چالش می‌کشد.

پوروشنکو نیز که به عنوان یک کاندیدای مستقل در این انتخابات شرکت می‌کند، خودش را تنها کاندیدایی می‌داند که می‌تواند در مقابل روسیه مقاومت کند و اوکراین را به سمت عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو سوق دهد.

تیموشنکو نیز که برای سومین بار است در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شرکت می‌کند، بر مقابله با فساد تمرکز دارد و وعده داده تا قیمت گاز را برای مردم به نصف برساند.

نتیجه این انتخابات در حالی توسط ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت اوکراینی تعیین می‌شود که هنوز هم مطمئن نیستند از چه کسی حمایت کنند.

همانند انتخابات گذشته، کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین حوزه‌های رأی گیری را در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک باز نمی‌کند. براساس گفته‌های این کمیسیون، حق رأی دادن ساکنان محلی که هفت تا ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، محدود نمی‌شود و آنها می‌توانند آرای خود را در کی‌یف به صندوق‌های رأی بیندازند.

در کنار میلیون‌ها تن از سکنه دونباس جنگ زده، قریب به سه میلیون اوکراینی ساکن روسیه نیز نمی‌توانند رأی بدهند چون کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین حوزه‌های رأی گیری خود را در روسیه بسته است.

همچنین برای نخستین بار است که ناظران روس از نظارت بر انتخابات اوکراین منع شده‌اند.

یک هفته پیش از انتخابات، نظرسنجی مؤسسه بین‌المللی کی‌یف در امور جامعه شناسی اعلام کرد که زلنسکی می‌تواند ۳۲ درصد آرا را به دست بیاورد. همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که این کمدین اوکراینی که هیچ سابقه‌ای در امر سیاست ندارد، در رأس قرار دارد و پس از آن پوروشنکو با ۱۷ درصد و تیموشنکو با ۱۲.۵ درصد قرار گرفته‌اند.

همچنین یوری بویکو، رهبر حزب "پلتفورم اپوزیسیون برای زندگی" تنها ۱۰ درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.