رضا اردکانیان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، با اشاره به پیش بینی‌های هواشناسی درباره بارش‌های روز‌های آینده، گفت: با فعالیت سامانه جدید بارشی در مدت ۵ روز، یعنی از ۱۱ تا ۱۶ فروردین ماه حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب وارد سد‌های استان خوزستان می‌شود، اما سد‌ها گنجایش ذخیره سازی همه این آب‌ها را ندارند و بخشی از آن باید رها سازی شود.

وزیر نیرو افزود: سد‌های خوزستان توانایی نگه داشت یک میلیاد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب بارش‌های آتی را دارند، اما مابقی آب‌های ورودی باید تخلیه شود.

اردکانیان گفت: بر اساس محاسبات و پیش بینی‌ها حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب از آی‌های ورودی در هفته آینده باید رهاسازی شود که این امر به معنی جاری شدن حجم بالایی از آب در زمین‌های پائین دست سدهاست.

وزیر نیرو افزود: برای مدیریت این اقدام و کاهش خسارت‌های احتمالی نیازمند همکاری و یاری هموطنان عزیز خوزستانی هستیم و امیدواریم یا تمهیدات اندیشیده شده و کمک مردم با کمترین خسارت بتوانیم بیشترین استفاه را از مواهب این آب‌ها داشته باشیم.

اردکانیان با اشاره به هشدار‌ها و اقدامات در نظر گرفته شده برای مناطق پائین دست سد‌ها از ساکنان این مناطق خواست نسبت به تخلیه مناطقی که ستاد مدیریت بحران مشخص می‌کند، و نیز رعایت نکات ایمنی اعلام شده اقدام کنند.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، به میزان بارش‌های سال آبی جاری اشاره کرده و گفت: خوشبختانه کشور ما پس از حدود نیم قرن خشکسالی، امسال تر سالی نسبی را تجربه کرده است.

اردکانیان با بیان اینکه بارش‌های امسال در ۴۸ سال اخیر بی سابقه بوده است، افزود: روند خشک سالی در کشور از حدود ۵۰ سال گذشته رو به افزایش بود، بطوری که سال آبی ۹۷-۹۶ به عنوان خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر ثبت شد.

وزیر نیرو گفت: از آغاز سال آبی جاری، یعنی از مهر ۹۷ تاکنون میزان بارندگی‌ها تقریبا به اندازه متوسط بارندگی‌های سالانه در ۵۰ سال اخیر بوده است.

اردکانیان این افزایش بارش را نسبت به متوسط ۵۰ سال قبل ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: بارندگی‌های امسال نسبت به سال قبل ۱۴۵ درصد افزایش داشته است.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش در برنامه تیتر امشب جمعه شب به وضعیت سد‌های کشور پرداخت و گفت: سد‌های کشور در مجموع حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب گنجایش دارند که از سال آبی جاری، یعنی از مهرماه ۹۷ تاکنون ۳۵ میلیارد متر مکعب از ظرفیت کلی آن‌ها پر شده است.

اردکانیان با بیان اینکه این رقم در سال قبل ۱۲ میلیارد مکعب بود به سهم بالای استان خوزستان در ذخیره سازی منابع آبی کشور اشاره کرد و افزود: از ۲۳ میلیارد متر مکعب افزایش ذخایر آبی پشت سد‌ها که در سال آبی جاری ثبت شده است، حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب، سهم استان خوزستان بوده است.

وزیر نیرو گفت: این استان ۱۰ سد بزرگ دارد که ۸۰ درصد آن‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده است و در مجموع ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارند.

اردکانیان افزود: به این ترتیب حدود نیمی از ذخایر سد‌های کشور در استان خوزستان قرار دارد که علاوه بر ذخیره آب، در تامین برق و کنترل سیلاب‌ها نقش موثر دارند.

وزیر نیرو با اشاره به نقش موثر سد‌های خوزستان در مهار سیلاب‌های اخیر، گفت: از ۱۲ میلیارد متر مکعبی که در این روز‌ها وارد سد‌های خوزستان شده، حدود ۹ میلیارد متر مکعب از آب‌های ورودی ذخیره شده و مابقی، طبق برنامه رها سازی شده است.

اردکانیان همچنین به افزایش بارندگی‌ها در سایر نقاط کشور، از جمله مناطق شرقی و مرکزی اشاره کرد و افزود: اگرچه نسبت به سال‌های گذشته بارندگی در یزد و سیستان و بلوچستان افزایش داشته، اما نسبت به کل کشور، میزان بارندگی در این استان‌ها کمتر بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش ورودی آب به هیرمند و نیز سد دوستی که مصب (محل ریزش) آن‌ها در افغانستان است، ابراز امیدواری کرد، با تمهیدات اندیشیده شده و تلاش‌های مسئولان و مردم، بارش‌های آتی برای همه هم وطنانمان پرخیر و برکت باشد و مواهب آن، بیش از خسارات ناگریزی باشد که در همه نقاط جهان رخ می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.