رضا اردکانیان امروز - سه شنبه - در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور که به ریاست رییس جمهوری برگزار شد، به قطع برق در مناطق سیل زده اشاره کرد و افزود: مواردی قطع برق آن هم در جاهایی که آبگرفتگی زیاد بود و احتمال خطر داده می شد داشتیم که هنوز تخلیه نشده است و مردم در معرض برق گرفتگی قرار می گیرند، این قطعی ها موقت صورت گرفت.

وی افزود: در بخش آب، به طور مشخص و عمده در استان گلستان ۸ شهر و ۳۷۵ روستا، استان مازندران ۹ شهر و ۲۶۰ روستا و استان لرستان شهر معمولان و تعداد ۶۰ روستا از حیث برقراری سیستم تامین آب شرب آسیب دیدند که از مجموع این ۱۷ شهر و ۶۳۵ روستا فقط ۸۴ روستا است که با تانکر و یا در موارد معدودی یکی دو نقطه با آب بسته بندی، آب شرب تامین می شود.

اردکانیان ادامه داد: علیرغم همه پیش بینی ها باز نمی توان به طور دقیق بارش ها را پیش بینی کرد، در خوزستان به قدر کافی خود وزارت نیرو سیستم های هشدار سیل را از سال ها پیش مستقر کرده است.

وزیر نیرو یادآور شد: این که گفته شود ۱۰۰ میلیمتر یا ۲۰۰ میلیمتر باران می آید به تنهایی منجر به یک دستور العمل کاربردی برای دستگاه های اجرایی نمی شود، بنابراین آنچه که مهم است استفاده از مدل های ریاضی معتبر برای تبدیل بارش به روان آب است. که البته در خوزستان هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر ادوات مشکلی وجود ندارد.

اردکانیان تاکید کرد: خط قرمز ما مساله جان مردم است، بنابراین مخاطره ای که برای رها سازی آب وجود دارد فقط برای پایین دست نیست، بلکه می تواند هر نوع بی احتیاطی در پایداری سدها هم مخاطراتی را ایجاد کند، لذا مسوولیت کامل با وزارت نیرو است و در عین حالی که همه استانها به ویژه استان خوزستان از همکاری تنگاتنگ استانداران بهره مند هستیم و از همه پیشنهادها و نظرات قدردانی می کنیم اما تصمیم گیری های قطعی با مدیریت وزارت نیرو است.

وی اضافه کرد: امروز صبح هم تیمی به سرپرستی معاون آب وزارت نیرو عازم اهواز شد که عمدتا برای خاطرجمعی مونیتورینگی که روی سدها صورت می گیرد، صورت گرفته است.

وزیر نیرو در ادامه گفت: ما همین تعداد کم و معدود سدهایی که به ویژه در استان گلستان و مازندران داشتیم موجب شد که آنچه که خسارت داریم خسارت مالی باشد، سدهای معدودی که نقش مهمی در تسکین سیل داشتند.

اردکانیان با بیان این که اصلی ترین کاربرد سدها کنترل سیلاب است، افزود:پروژه های نیمه تمام سدسازی در استان گلستان و مازندران باید با حمایت دولت هرچه زودتر تکمیل شود. پروژه های زه کشی که در استان گلستان اجرا شد که در سفر اخیر رییس جمهوری ۱۰ هزار هکتار آن افتتاح و ۶ هزار هکتار دیگر شروع شد، نقش مهمی در کاهش خطرات سیل داشته است و امیدواریم این پروژه ۲۸۰ هزار هکتاری را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

اردکانیان با بیان این که ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه مهم در کشور داریم، در پاسخ به جانشین ستاد کل نیروهای ارتش که گفت شما گفتید مردم فکر نمی کردند خیابان به ناگهان تبدیل به رودخانه شود، گفت: واقعیت این است که رودخانه تبدیل به خیابان شده بود و بعد این اتفاق رخ داد.

وی تاکید کرد: حرائم و بسترهای رودخانه ها و مهندسی رودخانه ها را باید با هماهنگی وزارت کشور که در داخل شهرها و روستاها مسوولیت دارد و ما که در بیرون مسوولیت داریم، حفظ کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.