به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در جلسه مدیریت بحران کشور که با تاکید بر اینکه وقوع سیلاب تاسیسات برقی ۱۰ استان را با خسارات مواجه کرده است، اظهار کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته برق حدود یک هزار و ۳۰۶ روستا قطع شده بود که با تلاش تمامی تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو مشکل قطعی برق بیش از ۹۰ درصد روستا‌های آسیب دیده برطرف شده است.

وی تاکید کرد: عمده ادامه قطعی برق برخی از روستا‌های سیل‌زده به دلیل آب گرفتگی، نداشتن معبر مناسب و یا از بین رفتن جاده بوده است که به محض آماده شدن معبر ورودی به مناطق، همکاران ما مشکلات ایجاد شده را برطرف خواهند کرد.

وزیر نیرو افزود: البته در برخی از مناطق نیز که به دلیل افزایش آب گرفتگی احتمال خطر وجود داشته است، برق مشترکین به صورت دستی قطع شده است تا مردم در معرض برق گرفتگی قرار نگیرند؛ بنابراین قطعی برق این مناطق موقت است و پس از رفع خطر نسبت به وصل شدن برق این نواحی اقدام خواهد شد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه به تمامی مدیران بخش آب و برق آماده باش شبانه‌روزی داده شده است، گفت: حدود ۲۵ استان کشور هشدار وقوع سیلاب و تشدید بارندگی‌ها را دریافت کرده‌اند و مدیران هیچ یک از استان‌های یاد شده در خارج از حوزه ماموریت خود قرار ندارند.

وی به آخرین وضعیت آب سه استان سیل‌زده گلستان، مازندران و لرستان اشاره کرد و گفت: براساس برآورد صورت گرفته هشت شهر و ۳۷۵ روستای استان گلستان، ۹ شهر و ۲۶۰ روستای استان مازندران و شهر معمولان و ۶۰ روستای استان لرستان با مشکل تامین آب شرب مواجه شده بودند.

وزیر نیرو ادامه داد: از مجموعه ۱۷ شهر و ۶۳۵ روستای یاد شده مشکل آب ۵۵۰ روستا برطرف شده و تنها ۸۴ روستا با قطعی آب مواجه هستند که هم اکنون آبرسانی از طریق تانکر و یا در مواردی معدود با توزیع آب بسته بندی ادامه دارد و خوشبختانه مشکل باقی مانده مناطق برطرف شده است.

اردکانیان خط قرمز وزارت نیرو را مسئله جان مردم دانست و افزود: مخاطرات موجود در این بخش تنها مربوط به پایین دست و رهاسازی آب نیست بلکه هر نوع بی احتیاطی در بحث پایدارسازی سد‌ها نیز می‌تواند خطراتی را در این زمینه ایجاد کند؛ لذا در عین حالی که از همکاری تمامی استانداران و پیشنهادات، نظرات و پشتیبانی‌ها موجود در این بخش قدردانی می‌کنیم، ولی تصمیم گیری‌های قطعی در این بخش با مدیریت وزارت نیرو است.

وی با تاکید بر اینکه وجود سد‌های استان‌های مازندران و گلستان مانع از بروز خسارت‌های وسیع جانی شده است، گفت: با وجود اینکه در این دو استان سد‌های کمی وجود دارند، ولی همین سازه‌ها نقش بسیار مهمی در تسکین سیلاب داشته‌اند. یکی از اصلی‌ترین وظایف سد‌های بزرگ کنترل سیلاب است و مانور‌های صورت گرفته در سد‌های این دو استان موجب شده بود که ورودی ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه به مخزن سد را به خروجی ۲۵ مترمکعب در ثانیه تبدیل کنیم؛ بنابراین درصددیم با حمایت دولت هر چه سریعتر پروژه‌های نیمه تمام سدسازی مازندران و گلستان را به اتمام برسانیم.

وزیر نیرو با اشاره به اجرای پروژه‌های زهشکی در استان گلستان، گفت: در جریان سفر اخیر رئیس جمهور ۱۰ هزار هکتار پروژه زهشکی در استان افتتاح و عملیات اجرایی ۶ هزار پروژه دیگر نیز آغاز شده بود که همین تعداد پروژه نقش مهمی در کاهش خطرات سیل داشته است و در این بخش نیز پروژه ۲۸۰ هزار هکتاری را نیز با سرعت بیشتری دنبال خواهیم کرد.

اردکانیان با اشاره به وجود هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه مهم در کشور، گفت: متاسفانه در مناطقی مانند شیراز تبدیل رودخانه‌ها به خیابان باعث بروز چنین حادثه تلخی شده است بنابراین توجه جدی‎‌تری به حفظ حریم و بستر رودخانه و مهندسی رودخانه‌ها در داخل شهر‌ها و روستا‌ها با هماهنگی وزارت کشور داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.