از بین ۳۷۰ روستا در استان گلستان ۳۵ روستا همچنان با بی‌آبی مواجه هستند ، چراکه به گفته مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو، رانش زمین و عدم دسترسی مشکل آب این روستاها برطرف نشده و عملیات آبرسانی با تانکر و آب‌های بسته‌بندی انجام می‌شود.

همچنین هفت روستا و یک سوم شهر آق قلا به دلیل امنیت، در تأمین برق مشکل دارند.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز اعلام کرده که در استان گلستان گاز هیچ یک از مشترکان قطع نشده، اما در استان مازندران یکی از خطوط لوله گاز به دلیل سیل، قطع و باعث شد گاز ٥٤ روستا قطع شود که در حال حاضر گاز ۹۵ درصد این مشترکان وصل شده است.

سیل چقدر به کشاورزان خسارت زد؟

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از استان گلستان و مازندران به کشاورزی و دامپروری تعلق دارد، این بخش‌ها هم از خسارت سیل روزهای اخیر بی نصیب نمانده‌اند و به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، سیل به بخش کشاورزی استان گلستان ۱,۰۹۰ میلیارد تومان خسارت زده که از این میزان ۷۶۰ میلیارد تومان به زیربخش زراعت، ۱۵۰ میلیارد تومان به زیربخش آب و خاک و زیرساخت‌ها، ۱۲۰ میلیارد تومان به زیربخش باغبانی و ۶۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان خسارت وارد شده است.

همچنین سطح اراضی کشاورزی خسارت دیده از سیل گلستان ۲۵۰ هزار هکتار بوده که حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی بالای ۹۰ درصد خسارت دیده‌اند و خسارت ۱۵۰ هزار هکتار دیگر بین ۳۰ تا ۶۰ درصد بوده است.

طبق این گزارش، تلفات دام‌های سبک و سنگین استان مازندران نیز ۲۳۳۰ رأس بوده و سیل به ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد آبزی پروری این استان خسارت وارد کرده است.

خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را ۵۵۵ میلیارد تومان اعلام شده که میزان خسارت سیل به باغات مازندران ۲۶۶ میلیارد تومان، زیر بخش آب و خاک و زیرساخت‌ها ۱۱۵ میلیارد تومان، زیر بخش زراعت ۱۰۷ میلیارد تومان و زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان بوده است.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، فقط ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی خسارت دیده در استان‌های گلستان و مازندران بیمه بوده‌اند.

سیمان رایگان برای بازسازی خانه‌های سیل زده

همچنین با توجه به آسیب جدی به منازل مناطق سیل آمده، رئیس بنیاد مستضعفان هم امروز در حاشیه بازدید از این مناطق اعلام کرد که سیمان مورد نیاز جهت بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده در شهرها و روستاها به صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.