«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با یک روزنامه «ولت آم سونتاگ» ضمن اتهام‌زنی به دولت «بشار اسد» درباره نقض حقوق بشر، به نقش مهم روسیه در حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده است.

این مقام ارشد آلمانی در این مصاحبه گفت: «روسیه در تلاش است که نفوذ اقتصادی ناکافی خود در جهان را با نفوذ نظامی  جبران کند. برای مثال در سوریه، اگر ما خواهان یک راه‌حل سیاسی برای جنگ سوریه هستیم، ما بدون روسیه نخواهیم توانست که چنین کاری بکنیم. روسیه فرصتی خواهد داشت که نشان دهد که آیا می‌تواند به دنبال راه‌حل‌های سیاسی باشد یا نه».

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که اصل تلاش برای رسیدن به راه‌حل سیاسی برای جنگ‌ها، اصلی بسیار قدیمی است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با پیش شرط گذاشتن برای بازگشت مهاجران سوریه از آلمان به کشورشان مخالفت کرد اما اتهام‌های مقام‌های غربی درباره احتمال شکنجه نقض حقوق بشر توسط دولت سوریه را تکرار کرد.

هایکو ماس مدعی شد: «تا زمانی که (شرایط در سوریه) تغییر نکند، هیچ کس به خانه خودش برنمی‌گردد و ما هم هیچ کس را که با این خطر مواجه است، اخراج نخواهیم کرد».

وزیر خارجه آلمان پیش از این هم در مصاحبه با همتای کانادایی خود درباره نقش آفرینی مهم روسیه در سوریه اظهارات مشابهی کرده بود.

هایکو ماس در دیدار با «کریستینا فریلند» وزیر خارجه کانادا گفته بود: «حضور روسیه برای مذاکره درباره سوریه ضروری است. دستیابی به  راهکار سیاسی بدون مسکو غیرممکن است»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.