میرمحمد غراوی شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت استان در سیل اخیر اظهارداشت: بر اثر ۴ روز بارش مداوم در سراسر استان، سیلابی جاری شد که با دبی ۷۰ مترمکعب برثانیه آب در گرگانرود حرکت کرد که گنبدکاووس را تحت تأثیر قرار داد. سپس این سیلاب با حجم آب رودخانه‌های چلچای و زرین گل همراه شد و به سد وشمگیر رسید و با دبی ۳۴۰ مترمکعب آب وارد آق‌قلا شد.

وی افزود: با عبور سیلاب از گرگانرود، بخشی از معابر شهر گنبد دچار آبگرفتگی شد اما آسیب جدی به منازل مسکونی وارد نشد. اکنون که سیلاب فروکش کرده معابر در حال پاکسازی است.

سرپرست استانداری گلستان بیان داشت: سیلاب در ادامه به سد وشمگیر با دبی ۳۲۰ مترمکعب برثانیه رسید و به آق قلا رسید. ظرفیت نهایی گرگانرود ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه بود که باید برای حجم اضافه آن فکری می‌کردیم. اگر سیلاب وارد آق قلا و روستاها می‌شد فاجعه به بار می آورد، برای همین در بالادست و پایین دست دو شکاف از رودخانه ایجاد کردیم و ۱۵۰ مترمکعب از دبی سیلاب را به دشت هدایت کردیم و دبی سیلاب را کاهش دادیم.

وی ادامه داد: با این‌حال شاهد آب‌گرفتگی شدید در برخی از مناطق شهر و روستاها بودیم؛ اکنون دو سوم شهر زیر آب رفته است و جاده‌های این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند.

غراوی بیان داشت: در ادامه سیلاب باید به سمت گمیشان هدایت می‌شد تا از طریق گرگانرود به دریا برود. پیک سیلاب حدود ساعت ۲ بامداد امروز بدون اینکه آسیبی به بندرترکمن و گمیشان وارد شود، به سمت دریا هدایت شده است.

سرپرست استانداری گلستان گفت: بر اثر سیلاب شبکه آب شرب ۵۸ روستا قطع شده بود که تاکنون مشکل ۲۸ روستا حل شده است و در سه روستا همچنان دچار قطعی برق هستند.

وی ادامه داد: در نوار مرزی، سیلاب عشایر استان را محاصره کرده است و همچنان امدادرسانی هوایی به آنان ادامه داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.