طی روزهای اخیر این مردم و کشاورزان استان گلستان بودند که بر خلاف همه ایرانی‌ها به جای لذت بردن از ایام عید و تعطیلات نوروزی با سیل و دردسرهای آن دست و پنجه نرم کردند و با خسارات اقتصادی، مالی مواجه شدند.

در زمینه میزان خسارات وارد شده به بخش کشاورزی این استان سید محمد موسوی - مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی - اظهار کرد: سیل به بخش کشاورزی استان گلستان ۱,۰۹۰ میلیارد تومان خسارت زده که از این میزان ۷۶۰ میلیارد تومان به زیربخش زراعت، ۱۵۰ میلیارد تومان به زیربخش آب و خاک و زیرساخت‌ها، ۱۲۰ میلیارد تومان به زیربخش باغبانی و ۶۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان خسارت وارد شده است.

وی سطح اراضی کشاورزی خسارت دیده از سیل گلستان را ۲۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی بالای ۹۰ درصد خسارت دیده‌اند و خسارت ۱۵۰ هزار هکتار دیگر بین ۳۰ تا ۶۰ درصد بوده است.

موسوی، عمده محصولات کشاورزی خسارت دیده استان گلستان را گندم، کلزا و جو عنوان کرد و گفت: سیل اخیر به بخش کشاورزی شهرستان‌های بندر ترکمن، گمیشان، آق قلا، گنبد کاووس، مینودشت، گالیکش و مراوه تپه در گلستان خسارت ۱۰۰ درصدی زده است و باقی شهرستان‌های استان بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت دیده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را ۵۵۵ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: میزان خسارت سیل به باغات مازندران ۲۶۶ میلیارد تومان، زیر بخش آب و خاک و زیرساخت‌ها ۱۱۵ میلیارد تومان، زیر بخش زراعت ۱۰۷ میلیارد تومان و زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان بوده است.

موسوی گفت: ۷۲ هزار و ۳۵۵ هکتار از اراضی زراعی و ۱۷ هزار و ۴۹۱ هکتار از اراضی باغی استان مازندران از سیل خسارت دیده‌اند.

وی ادامه داد: تلفات دام‌های سبک و سنگین استان مازندران ۲۳۳۰ رأس بوده و سیل به ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد آبزی پروری این استان خسارت وارد کرده است.

موسوی تعداد شهرهای خسارت دیده استان مازندران را ۱۵ شهر عنوان کرد و افزود: بیشترین خسارت سیل به بخش کشاورزی شهرستان‌های سیمرغ، نکاء، ساری و میان‌دو رود وارد شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: حدود ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی خسارت دیده در استان‌های گلستان و مازندران بیمه بوده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.