رضا اردکانیان پس از تحویل سال ۹۸ با حضور در نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند) و پست امداد آب و فاضلاب ناحیه مشیریه تهران با اشاره به اینکه در ایام نوروز امسال حدود ۴۰ هزار نفر از کارکنان صنعت آب و فاضلاب و برق در محل‌های خدمت خود حاضر هستند، گفت: امیدواریم با تلاش و کمک تمامی کارکنان صنعت برق بتوانیم سال ۹۸ را که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رونق تولید نام گذاری شده است، با ارائه خدمات پایدار و مطمئن در بخش برق به عنوان یکی از زیربناهای اصلی تولید در کشور آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ حدود چهار هزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار خواهد شد، ادامه داد: در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید به بهره‌برداری رسیده بود که برای سال ۹۸ درصدد جهش بسیار مناسب‌تری در این زمینه هستیم.

اردکانیان به آخرین وضعیت آب و برق مناطق سیل‌زده شمال کشور اشاره کرد و گفت: در بدو وقوع بارش و سیلاب در مناطق شمالی کشور حدود ۴۰۰ روستا در استان گلستان و ۲۰۰ روستا در استان مازندران مشکل برق پیدا کرده بودند.

وزیر نیرو افزود: خوشبختانه با تلاش‌های وسیع همکاران و تیم‌های امدادرسان ما، برق بیش از ۳۶۰ روستای استان گلستان به وضعیت عادی بازگشته است و از میان ۲۰۰ روستای استان مازندران نیز حدود ۱۹۳ روستا وضعیت مناسبی در بخش برق پیدا کرده‌اند که باقی مانده این روستاها نیز تا پایان امروز مشکل آن‌ها رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش آب نیز حدود ۲۰۰ روستا در این دو استان دچار مشکل شده بودند که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از این روستاها شرایط مطمئنی به لحاظ دسترسی به آب آشامیدنی سالم دارند و امیدواریم با تلاش وسیع نیروهای امدادی خسارات ناشی از این سیل به حداقل برسد.

اردکانیان یادآور شد: ذخیره سدهای استان گلستان در ابتدای سال آبی ۹۷-۹۸ حدود صفر بوده ولی بارش‌های چند روز اخیر موجب شده است تا ذخیره سدهای این استان هم اکنون به ۸۵ میلیون مترمکعب برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص احتمال وقوع خاموشی و کمبود تولید برق در تابستان ۹۸، گفت: اگر ما مصرف متعادل و الگوی مصرف صحیحی داشته باشیم طبیعتاً نه تنها در سال ۹۸ بلکه در هیچ سالی کمبود نخواهیم داشت و نیازهای ما تأمین خواهد شد. همچنین قادر خواهیم بود با صادرات برق به کشورهای همسایه تولید ثروت نیز ایجاد کرده و صنعتی پایدار در منطقه داشته باشیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: اما از سوی مقابل اگر به شیوه‌های ناصحیح مصرف در بخش آب و برق ادامه بدهیم طبیعتاً هر مقدار هم تولید توسعه پیدا کند باز هم در مسابقه و رقابت از مصرف عقب خواهد ماند و ما با عوارضی همچون خاموشی و جیره‌بندی آب روبه‌رو خواهیم شد.

اردکانیان تصریح کرد: بنابراین در سال‌های پرآب و پر تولید در بخش برق بایستی به لحاظ اخلاقی جامعه‌ای باشیم که مصرف صحیح را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم که این حرکت امسال با همکاری مردم شدت خواهد گرفت و امیدواریم سال ۹۸ سالی توأم با آسایش و امنیت خاطر برای مردم از حیث تأمین آب و برق پایدار باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.