خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران» بوده و معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است.

موضع شورای شهر گذشته در قبال ثابت پاسال: برنامه تخریب گران‌ترین خانه تهران

سوم خرداد ۹۶ سایت خبری تیتر شهر می‌نویسد که بناست بزرگ‌ترین خانه تهران تخریب شده تا مسجدی به جای آن ساخته شود و به گفته مهدی چمران، ساخت بخش تجاری در مسجد نیز پیشنهاد شده تا بتواند هزینه‌هایش را دربیاورد. این در حالی است که پیش‌تر، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه گفته بود دستور توقف موقت عملیات در این خانه ارزشمند صادر شده است.

همین موضوع سبب شد بعد از مدت ها در آن زمان بحث ثبت تاریخی و فرهنگی عمارت ثابت پاسال به عنوان گرانترین و بزرگترین خانه تهران بار دیگر مطرح شود و رئیس سابق  شورای شهر مورد انتقاد فراوان قرار گیرد. که در واکنش به این انتقاد ها مهدی چمران مدعی شد: مطرح شدن موضوع ساخت و ساز در عمارت ثابت پاسال یک نوع انتقام گیری از وی بوده است.

سرنوشت ثابت پاسال از سال ۹۶ تا ۹۷؛ دستور توقف تخریب کاخ ثابت پاسال

در خرداد ماه ۹۶ پیروز حناچی، معاون وقت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به قالیباف با تاکید بر ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ ثابت پاسال بر اساس پیگیری معاونت امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری، خواستار ارائه گزارش وضعیت ملک مزبور در اسرع وقت به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شد.

با این حال درست پس از گذشت دو سال باز هم زمزمه های تخریب این خانه گران قیمت به گوش می رسد و اعضای شورای شهر از پیگیری این امر خبر می دهند.

نظری: برخی افراد مجددا به دنبال تخریب ثابت پاسال هستند

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با برنا بیان کرد: یکی از فضاهای واجد ارزش در تهران کاخ معروف ثابت پاسال است که در مقاطع پیشین مالکین به دنبال تخریب و ساخت فضاهای تجاری  بودند که خوشبختانه در آن مقطع با حمایت اصحاب رسانه و فعالین سازمان های مردم نهاد این ممانعت صورت گرفته است.

وی افزود: شنیده ام برخی افراد مجددا به دنبال این هستند که از این فضا استفاده کنند و شاید بخواهند در آن فضای فاخر، مجدد فعالیت هایی برای ساخت و این مجموعه انجام بدهند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: البته بحث هایی مطرح می کنند که مالکین گفته اند به کاخ نمی خواهیم آسیب برسانیم و تنها از فضای پیرامون استفاده خواهد شد و به نظر من این اتفاق به درستی رخ نخواهد داد.

نظری ادامه داد: حتما با این رویکرد حریم منظر کاخ رعایت نمی شود و با ساخت و سازهای پیرامونی بیم آن می رود که به خود اثر آسیب برسد. امیدواریم بتوانیم با کمک اصحاب رسانه و فعالین سازمان های مردم نهاد مانع این تخریب شویم تا بخشی از هویت تهران حفظ شود.

خلیل آبادی: پیگیری می‌کنیم

از سوی دیگر، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در این خصوص به خبرنگار برنا  گفت: در خصوص کاخ ثابت پاسال پیگیری می کنیم.

حسن خلیل آبادی افزود: سازمان میراث فرهنگی پیگیری می کند که آسیب نبیند. ما هم در حال پیگیری هستیم اگر مردم شاهد تحولاتی بودند به ما اطلاع بدهند!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.