روسیا الیوم گزارش داد، عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک عراق در کنفرانس خبری با سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه که پس از نشست سه جانبه در دمشق برگزار شد، گفت: نوار مرزی میان عراق و سوریه که به طول ۶۱۵ کیلومتر کشیده می‌شود، در مذاکرات امروز ما مطرح گشت. امنیت مرزها بسیار مهم است و این امنیت از سوی نیروهای امنیتی عراق و ارتش سوریه برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: طی روزهای آتی، گذرگاه مرزی گشوده می‌شود و سفرها و تجارت میان دو کشور ادامه می‌یابد و اقدامات ما دراین زمینه در جریان است.

الغانمی به هماهنگی گسترده میان نیروهای عراقی و سوری در مبارزه با داعش به ویژه پس از اعلام پیروزی نظامی بزرگ علیه داعش اشاره کرد و گفت که عراق به حملات به مواضع داعش در عمق سوریه با هماهنگی با دولت سوریه و ارتش این کشور ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: امنیت سوریه و عراق بخشی جدائی ناپذیر هستند چراکه سوریه به عنوان عمقی برای عراق به حساب می‌آید و عراق عمقی برای سوریه است و هماهنگی از طریق مرکز اطلاعاتی که تشکیل شده است، ادامه خواهد یافت.

عراق و سوریه سه گذرگاه رسمی دارند که هر کدام از آنها، اسامی مختلفی از سوی هر سمتی دارد. یکی از این گذرگاه‌ها از سوی عراق القائم نام دارد و نام آن از طرف سوریه البوکمال است. گذرگاه دیگر در عراق الولید نام داشته و در سوریه نامش التنف است. گذرگاه دیگر در عراق با نام ربیعه بوده و نام آن در سوریه الیعربیه است.

این سه گذرگاه در پی اشغال مناطقی در شمال و غرب عراق توسط داعش در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ و اشغال مناطق گسترده‌ای در آن طرف مرزها در سوریه، بسته شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.