آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به نقش مهم سفرای جمهوری اسلامی در دیگر کشورها اظهار داشت: سفرای وزارت خارجه باید بدانند که نه تنها سفیر ایران بوده بلکه سفیر مکتب و اسلام نیز هستند، لذا باید پیام اسلام را به جهان برسانند و تفکر و سخن آن‌ها را نیز بفهمند و به داخل منتقل کنند.

وی ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی باید در سه بخش محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دستشان پر باشد، بخش محلی که منظور ارتباط با مسلمانان و کشورهای مسلمان است، بخش منطقه‌ای که منظور ارتباط با اهل کتاب، پیروان دیگر مذاهب و سایر موحدان جهان بوده و بخش بین‌المللی که مخاطب آن همه انسان‌ها اعم از موحد و غیر موحد است که اسلام نیز روی این بخش تأکید بسیاری می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: تمام تلاش و کوشش سفرای جمهوری اسلامی باید این باشد که این فرهنگ را جهانی کنند و به جهان بگویند که اسلام در همه زمینه‌ها از جمله حقوق بشر، حرف برای گفتن دارد.

آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: سفرا باید بدانند که صرفاً کارمند نیستند، سفیر ایران در هر کشوری که هست باید کاملاً فرهنگ و جریان تفکر آن کشور به ویژه نوآوری‌های علمی و اندیشه‌ای آن کشور را درک کند و در جریان آن‌ها قرار بگیرد، وگرنه اتلاف عمر کرده است.

وی ادامه داد: رسالت سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی باید این باشد که زمینه تبادل علم و فرهنگ بین ایران و دیگر کشورها را فراهم آورند؛ سفیر قرآن و عترت و سفیر علم و فهم باشند، در تمام همایش‌های علمی و فرهنگی کشوری که هستند حضور داشته باشند و راهنمای جوانان ایرانی خارج از کشور باشند که به وطن برگردند و در خدمت کشور خود باشند، این رسالت سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی است.

استاد برجسته حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در مذاکرات خود با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است و یک سرو گردن از آن‌ها بالاتر هستید، شرف، عزت، عظمت، آبرو و مردانگی مال ماست، و شما باید این عظمت کشور و مردم ایران را به جهان برسانید، جهان باید این را بفهمد که این ملت، ملتی است که همواره پای امضا و تعهد خود ایستاده است که نمونه آن پایبندی ایران به قطعنامه ۵۹۸ است و شما نیز با این پشتوانه با دنیا حرف بزنید، ما با وجود این سرمایه‌ها، هیچ نگرانی نداریم.

وی تصریح کرد: ما این پایبندی به امضا و تعهد را از قرآن کریم آموختیم که فرمود پای تعهد و امضای خود بایستید! حقیقتاً این مکتب باید جهانی شود، مکتبی که از یک سو به ما می‌آموزد با جهان ارتباط داشته باشید اما همواره هوشیاری خود را حفظ کنید و از سوی دیگر تأکید می‌کند که پای متجاوز را قطع کنید و هرگز دست به سوی بیگانه دراز نکنید.

در ابتدای این دیدار ظریف ضمن ارائه گزارشی از سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشور عراق، این دیدار را نشانه نزدیکی روابط دو کشور، اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی، و گسترش روابط دو کشور دانست.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر به همدلی و هم‌افزایی داخلی نیازمندیم تا بتوانیم با این پشتوانه مسائل مختلف کشور را به ویژه در امور خارجه پیش ببریم و نقش مرجعیت قم در ایجاد این همدلی، هم‌افزایی و وحدت داخلی، نقش مؤثر و مهمی است.

ظریف با اشاره به توصیه آیت‌الله جوادی‌آملی در اینکه «پس از دست‌دادن با آمریکایی‌ها و غربی‌ها انگشتان دست خود را بشمارید!» بیان کرد: توصیه‌های اندیشمندانه و دیدگاه باز جنابعالی همواره سرلوحه فعالیت‌های وزارت امور خارجه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.