وی ابتکار دولت عمران خان برای آزادی خلبان هندی و اعزام مجدد سفیر پاکستان به دهلی نو را به اطلاع جان بولتون رساند و اظهار داشت، تنش های اخیر با دهلی نو به دلیل نقض حریم هوایی پاکستان از سوی جنگنده های هند تشدید شد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت تهاجم نظامی هند نقض آشکار منشور سازمان ملل بود با این حال پاکستان با توجه به حق دفاع از خود، به نقض حریم هوایی این کشور از سوی جنگنده های هندی پاسخ داد.

جان بولتون با تمجید از اقدامات پاکستان برای تنش زدایی با هند و ارتقای صلح در منطقه، گفت مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به رغم برنامه های فشرده برای مذاکره با کره شمالی، با مقام های عالی رتبه پاکستان و هند در ارتباط بود.

وی همچنین از تلاش های پاکستان درخصوص روند صلح افغانستان قدردانی کرد و گفت اسلام آباد و واشنگتن به همکاری مشترک برای پیشبرد صلح در افغانستان ادامه خواهند داد.

پس از حمله هوایی هند به پاکستان در هفتم اسفندماه امسال، وزیر امور خارجه پاکستان در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود درباره تحولات و اوضاع امنیتی منطقه به ویژه حمله نظامی هند به خاک پاکستان رایزنی کرد.

تنش های اخیر در روابط هند و پاکستان به دنبال حمله انتحاری ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) به نیروهای هندی در منطقه «پولواما» و کشته شدن دستکم ۴۱ نفر آغاز شد.

ارتش پاکستان هفته گذشته باوجود اذعان به کاهش تنش ها با هند رقیب سنتی خود، گفت سایه احتمال جنگ میان پاکستان و هند همچنان پدیدار است.

اسلام آباد و دهلی نو هم اکنون در مسیر تنش زدایی گام برداشته و با همین هدف روزهای اخیر سفرای یکدیگر را دوباره به محل ماموریت هایشان اعزام کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.