ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی الاصل مقیم ترکیه تبعاتی بیش از تصور همگان برای دربار سعودی ها داشته است.

در همین راستا، پس از انتشار خبرهایی در مورد احتمال تضعیف قدرت محمد بن سلمان و یا حتی خلع وی از ولیعهدی عربستان، برخی خبرها و گمانه زنی ها حکایت از برکناری عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور دارد.

در این رابطه، یک روزنامه اردو زبان پاکستانی در خبری ادعا کرد:«نواف بن سعید بن احمد المالکی» سفیر فعلی دولت ریاض در اسلام آباد پایتخت پاکستان، قرار است به عنوان وزیر جدید عربستان سعودی به کابینه دولت این کشور ملحق شود.

روزنامه «نوای وقت» چاپ شهر اسلام آباد امروز با انتشار خبری نوشت در نشست اخیر کابینه دولت سعودی که به ریاست ملک سلمان پادشاه عربستان برگزار شد؛ با جایگزینی سفیر سعودی در پاکستان به جای «عادل الجبیر» وزیر کنونی امور خارجه این کشور موافقت شد.

«نواف سعید المالکی» ماه می سال گذشته میلادی به عنوان سفیر عربستان در پاکستان کار خود را آغاز کرد.

الجبیر که از سال ۲۰۱۵ میلادی، وزیر امور خارجه عربستان است ؛ در هفته های اخیر حضور کمرنگی در عرصه های دیپلماتیک داشته است و تاکنون موضع گیری چندانی نیز در قبال ماجرای خاشقجی اتخاذ نکرده است.

لازم به ذکر است که برخی منابع خبری نیز پیشتر از احتمال جابجایی وی خبر داده بودند. از سوی دیگر، خبرها حکایت از این دارد که قرار است وزارت خارجه سعودی مستقیما زیر نظر شاه این کشور هدایت شود.

به نظر می رسد برکناری یا کاهش قدرت بن سلمان دامن وزیر خارجه این کشور را نیز خواهد گرفت. در واقع با توجه به نزدیکی مواضع الجبیر به سیاست های محمد بن سلمان هر گونه تغییر در آرایش قدرت دربار سعودی و تضعیف قدرت ولیعهد می تواند منجر به کنار رفتن عادل الجبیر از قدرت نیز شود.

بدون تردید تضعیف قدرت بن سلمان و الجبیر تغییر عمده ای در سیاست خارجی و رویکردهای منطقه ای ریاض ایجاد خواهد کرد. تغییراتی که می تواند اثرات عمده ای بر جنگ در یمن، دوری و نزدیکی به قطر و یا میزان دوستی و دشمنی با ایران بگذارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.