نیکولاس مادورو همچنان در برابر فشارهای شدید از سوی واشنگتن و جنبش مخالفان دولتش و با وجود ایجاد سخت‌ترین چالش علیه ریاست جمهوری خود، همچنان مقاومت کرده است.

برای چند هفته مخالفان دولت ونزوئلا اقدام به برپایی تظاهرات در حمایت از خوآن گوایدو، رهبر این مخالفان کرده‌اند که آخرین مورد آن در روز شنبه برگزار شد و قطعی سراسری برق که اخیرا در ونزوئلا رخ داده نیز هر چه بیشتر به نارضایتی از دولت مادورو دامن زده و در روزهای اخیر اوضاع این کشور را در بن‌بست قرار داده است. با این حال مادورو چطور توانسته قدرت خود را حفظ کند؟ جواب مختصر این سوال این است که مادورو ارتش را در سمت خودش نگه داشته است.

واشنگتن پست در ادامه این مطلب نوشته است: دولت ترامپ در چند هفته آینده باید محاسباتی پیچیده در قبال ونزوئلا انجام دهد. تحریم‌های سختی که این دولت در ژانویه بر صنعت با اهمیت نفت ونزوئلا اعمال کرد، به زودی اقتصاد این کشور را هر چه بیشتر تضعیف خواهد کرد اما ارتش ونزوئلا احتمالاً همچنان در برابر فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک اعمال شده بر خود به منظور دست برداشتن از مادورو مقاومت خواهد کرد.

لوییس ویچنته لئون، رئیس شرکت نظرسنجی "دیتانالیسیس" گفت: چه اتفاقی می‌افتد اگر شما نتوانید ساختار ارتش ونزوئلا را در هم بشکنید و اوضاع این کشور همچنان به بدتر شدن ادامه دهد؟ در آن صورت شما کشوری شبیه به کوبا یا زیمبابوه خواهید داشت.

این در حالی است که این شرکت نظرسنجی مدعی شده که گوایدو به عنوان رئیس جمهور خودخوانده مخالفان دولت ونزوئلا که مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته از حمایت ۶۰ درصد ونزوئلایی‌ها برخوردار است اما مادورو تنها ۱۴ درصد محبوبیت دارد.

آمریکا تاکنون از رویکردهای مختلف برای دور کردن ارتش ونزوئلا از مادورو استفاده کرده که شامل مذاکراتی به منظور پیشنهاد دادن اجرای قانون عفو نسبت به ارتشی‌ها برای جلوگیری از پیگیرد قضائی آنها در آینده است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: فیلیکس سیجاس، یک استاد علوم اجتماعی در دانشگاه مرکزی ونزوئلا می‌گوید: این قانون عفو جذابیت کافی ندارد و هیچ نفعی برای عفوشدگان نخواهد داشت.

طبق این تحلیل واشنگتن پست، افسران ارتش ونزوئلا برای پذیرفتن پیشنهاد عفو باید اعتماد کنند به این که دولت آینده آنها را عفو کرده و نهادهای آن از این قانون تبعیت کنند اما پیش بینی  این که دولت آینده چطور نهادهای ونزوئلا را بازسازی کند سخت است؛ نهادهایی که بالغ بر دو دهه است تحت نفوذ جنبش "چاویستها" قرار داشته و شدیداً سیاسی هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: به گفته برخی دیپلمات‌ها، تحلیلگران و چند افسر سابق ارتش، در عین حال مسئله‌ای که بیشتر موضوع را پیچیده می‌کند این است که مشاورانی از کوبا به ارتش ونزوئلا مشاوره می‌دهند تا بتواند جلوی فرار نیروهایش را بگیرد و بر افسران به منظور تضمین وفاداری آنها نظارت داشته باشد.

برایان وینتر، یک کارشناس آمریکای لاتین در شورای قاره آمریکا در نیویورک می‌گوید: ما باید به خاطر داشته باشیم که کوبایی‌ها به این ونزوئلایی‌ها مشاوره می‌دهند؛ کوبایی‌هایی که اربابان باقی ماندن در قدرت برای ۶۰ سال و بیشتر بوده‌اند.

واشنگتن پست نوشته است: اوضاع بد اقتصادی ونزوئلا بر ارتش این کشور نیز تأثیراتی گذاشته و حتی افسران رده متوسط و رده پایین‌تر ارتش را درگیر مشکلاتی نظیر کمبود غذا و دارو ساخته است. قطعی اخیر برق در ونزوئلا هم هرچه بیشتر به نارضایتی‌ها دامن زده و باعث فساد مواد غذایی در این کشور و ایجاد مشکل برای بیمارستانها در پذیرفتن بیماران به دلیل نداشتن برق شده است.

مادورو دولت آمریکا را مقصر خرابکاری منجر به قطع شدن برق دانسته اما کارشناسان می‌گویند، این خاموشی احتمالاً در نتیجه نقص در سیستهای نگهداری و کمبود قطعات یدکی گرانقیمت وارداتی برای این سیستمها اتفاق افتاده است.

الیوت آبرامز، فرستاده ویژه آمریکا برای ونزوئلا روز جمعه مدعی شد: ما اطلاعات زیادی داریم که نشان می‌دهد اکثر ونزوئلایی‌ها به شکل آشکار از این حکومت ناراضی بوده و می‌خواهند این حکومت خاتمه یابد و اکثر اعضای ارتش ونزوئلا نیز چنین احساسی دارند.

با این حال به نوشته روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، با وجود تشدید بحران در ونزوئلا تنها تعداد معدودی از افسران عالی رتبه ارتش دولت مادورو را ترک کرده‌اند.

لئون خاطرنشان می‌کند: در ونزوئلا مسئله این نیست که آیا ارتش به مادورو وفادار مانده یا خیر. ارتش از مادورو دفاع نمی‌کند، بلکه دارد از خودش دفاع می‌کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.