اسحاق جهانگیری در جشن نکوداشت صدسالگی تاسیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری با مدون کردن تاریخ آموزشی ایران عامه را به این فکر وا می دارد که در صد سال گذشته چه اقداماتی در حوزه آموزش عالی کشور صورت گرفته است. این بزرگداشت‌ها باعث می شود که آسیب‌ شناسی‌هایی هم در این حوزه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: دغدغه و سابقه‌کاری من در حوزه توسعه بوده است. یونسکو اقرار می‌کند اولین دانشگاه دنیا دانشگاه جندی شاپور است، اما در ایران یک فاصله ای تا دوره جدید آموزش عالی افتاد و قدری ایران از توسعه عقب ماند.

جهانگیری افزود: به همین علت امیرکبیر احساس کرد این کشور به توسعه و فنون احتیاج دارد؛ به همین دلیل هم عمرش کوتاه می شود و او را می کشند. بعد دارالفنون، دارالمعلمین تاسیس شد که اتفاقات مهمی را رقم زد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم اصلی ترین روش کشور شکست خورده برای ترمیم خود در آموزش معلم و فنون همت گماشت و امروز آن کشور جزو مهم‌ترین کشورهای دنیا است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: هم در نگرش‌های دینی ما به علم توجه ویژه‌ای شده است و هم در فرهنگ ما و در ادامه هم در آرمان‌های جمهوری اسلامی به آن تاکید شده است. قطعا ما استعدادهای علمی فراوانی داریم که توانی برای توسعه علمی است.

وی گفت: اشتباه است اگر مثل گذشته فکر کنیم سرمایه طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ما است. قطعا بزرگ ترین و مهم ترین منابع طبیعی را داریم اما مهم ترین سرمایه‌ای که این کشور را به توسعه می رساند سرمایه نیروی انسانی است.

جهانگیری تاکید کرد: برای اینکه سرمایه نیروی انسانی را به توسعه تبدیل کنیم به اراده سیاسی در عالی ترین سطح حکومت نیاز داریم که خوشبختانه دو دهه است که رهبر انقلاب پرچمدار توسعه علمی شده و مستنداتی که توسط منابع رسمی در داخل و خارج ارائه شده ، نشان می دهد که عملکرد دانشمندان کشور عملکرد قابل قبولی در توسعه علمی بوده است.

جهانگیری در ادامه گفت: در قرن بیست و یکم شاهد تحولات علم و فن‌آوری هستیم. امروز گاهی در چند ماه فن آوری طوری پیشرفت می کند که اگر همراهش نشویم عقب می مانیم.

وی افزود:برای اینکه ایران همپای با کشورهای دیگر پیش رود و بتوان در این قرن پر تحول از چرخه علمی عقب نماند باید به دانشگاه ها توجه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر به استقلال و دوام و قوام نظام فکر می کنیم راهی جز زنده بودن دانشگاه نداریم؛ زنده بودن دانشگاه در عرصه های مختلف اجتماعی فی نفسه برای جامعه مهم است .

وی تاکید کرد: دانشگاه باید به عنوان نهادی مستقل آرمان خواه و پاسخ گو به نیازهای کشور مورد توجه قرار بگیرد .

جهانگیری خاطرنشان کرد: باید لوازم توسعه همه جانبه را برای دانشگاه فراهم کنیم؛ نه اینکه وقتی به تهیه لوازم دانشگاه ها می رسد شروع کنیم به تنگ نظری .

وی تصریح کرد: احترام گذاشتن و فراهم کردن محیط مناسب برای دانشگاه ها مهم است. دانشمند و دانشجوی ما باید احساس کند همه چیز برای او مهیا است. باید از روزمرگی فاصله بگیریم. امروز ممکن است کارهایی انجام دهیم که برای آینده کشور مضر باشد؛ برای جلوگیری از چنین شرایطی حتما مرکز آموزش عالی باید بیش از بقیه از روزمرگی فاصله بگیرد.

در بخش دیگری از این سخنرانی، جهانگیری با بیان اینکه «باید جایگاه علم در جامعه کنونی ارتقا پیدا کند» به تلاش دولت در حوزه ارتقاء علمی پرداخت و گفت: در دولت تکلیف شده در سیاست های کلی و برنامه پنج ساله هم آمده که به دانشگاه و بخش های آموزشی توجه شود ؛اینکه فقط از دانشگاه انتظار داشته باشیم کفایت نمی‌کند باید همراهی اش کنیم .

وی گفت: باید به این موضوع باور داشته باشیم که دانشگاه مبداء همه تحولات است. امام یک بار فرمودند دانشگاه مبداء تحولات کشور است. اگر به این موضوع باور داشته باشیم می توانیم به امورات دیگر این حوزه بپردازیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: امروز در هیچ حوزه ای نیست که کارشناس در داخل کشور حاضر نباشد. در هر حوزه ای کارشناس و نیروهای زبده وجود دارد اما قطعا باید برای آینده متناسب با شرایط روز باز هم به این موضوع پرداخته شود.

وی تاکید کرد: باید در آینده در ساختار آموزش و‌پژوهش تحولاتی ایجاد شود.هنوز معلوم است در پژوهش و فن آوری دچار مشکلاتی هستیم؛ تحولاتی باید ایجاد شود و هیچ کس برای این کار بهتر از دانشجوها نیستند.

جهانگیری با اشاره به تلاش دولتمردان آمریکایی جهت وارد کردن فشارهای اقتصادی به کشور گفت: شرایط کشور خطیر و دشوار است. آمریکایی‌ها با اصرار به دنبال ایجاد فشار علیه مردم بوده و به تعبیر خودشان به دنبال فروپاشی اقتصاد کشور هستند.

وی گفت: با اساتید و دانشجوهای زیادی ملاقات داشتم تا این پیام را منتقل کنم که راه برون رفت برای این مشکلات را داریم. دست نیاز به سوی صاحب نظران و نخبگان و دانشگاهیان دراز می کنیم؛ با همدیگر می توانیم از این راه سخت عبور کنیم. اگر این دوران را بگذرانیم مشکلات بزرگ تری را حل خواهیم کرد. از اساتید و دانشگاهیان می خواهیم دولت را در این مسیر یاری کنند.

وی در پایان گفت: در پایشی که اخیرا صورت گرفته در سراسر کشور ، هنوز دانشگاه و‌ مدرسه معتبر ترین نهاد در میان مردم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.