رویترز گزارش داد، مارشال بیلینگسلا، با اشاره به این که FATFیک نهاد بین دولتی با وظیفه مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم از طریق وضع استانداردهای مناسب و نظارت بر اجرای آنها توسط کشورهای مختلف است گفت: فهرست سیاه اتحادیه اروپا در زمینه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، در کار FATF تداخل ایجاد می‌کند.

بیلینگسلا که دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در تأمین مالی تروریسم نیز هست گفت برخی از کشورهای عضو این کارگروه عمیقاً نسبت به فهرست اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند. اشاره وی به تصمیم این ماه اتحادیه اروپا برای افزودن نام چند کشور دیگر از جمله عربستان، پاناما و چهار قلمرو آمریکا به فهرست سیاه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است که با انتقاد انگلیس نیز مواجه شد. در حال حاضر ۲۳ کشور و قلمرو سرزمینی در این فهرست هستند.

بیلینگسلا با اشاره به این که فهرست‌های سیاه و خاکستری موضوعات مهمی هستند که باید با دقت با آنها برخورد کرد به خبرنگاران گفت که در قرار دادن نام کشورها در این فهرست‌ها باید از روش شناسی ویژه و شفافیت کامل استفاده کرد. وی افزود FATF پیش از هر تصمیمی هزاران ساعت صرف آن موضوع می‌کند و در موضوع مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم باید نقش مرکزی در جهان ایفا کند.

۲۳ کشوری که توسط اتحادیه اروپا در فهرست سیاه قرار رفته اند عبارت اند از: افغانستان، ساموآی آمریکایی، باهاماس، بوتسوانا، کره شمالی، اتیوپی، غنا، گوام، ایران، عراق، لیبی، نیجریه، پاکستان، پاناما، پورتوریکو، ساموآ، عربستان، سری‌لانکا، سوریه، ترینیداد و توباگو، تونس، جزایر ویرجین آمریکا و یمن.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.