رویترز گزارش داد که کره شمالی در نامه‌ای بدون تاریخ به سازمان ملل که به رویت این خبرگزاری رسیده، درباره بحران غذایی در سال ۲۰۱۹ در این کشور هشدار داد.

در این نامه آمده است که کره شمالی با کمبود ۱.۴ میلیون تن مواد غذایی در سال جاری میلادی مواجه شده و سرانه جیره غذایی مردم این کشور را نصف کرده است.

نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل که این نامه را ارائه کرده، این بحران را ناشی از افزایش متوسط دمای هوا، خشکسالی، سیل و تحریم‌های سازمان ملل دانسته است.

انتشار این نامه دو صفحه‌ای در حالی انجام می‌شود که قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته بعد با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کند.

کره شمالی در ازای رفع تحریم‌های سازمان ملل، پایان دادن به جنگ دو کره و دریافت تضمین‌های امنیتی به واشنگتن وعده توقف برنامه هسته‌ای و خلع تسلیحات هسته‌ای را داده است.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون به اتفاق آرا تحریم‌ها علیه کره شمالی را با هدف قطع منابع مالی برای برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ، تشدید کرده اند.

کره شمالی در نامه خود به سازمان ملل خواستار کمک سازمان‌های بین المللی به بحران غذایی در این کشور شده است.

در این نامه تولید مواد غذایی در کره شمالی ۴.۹۵۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ عنوان شده که نسبت به سال پیشین ۵۰۳ هزار تن کاهش داشته است.

کره شمالی در حال حاضر تنها امکان واردات ۲۰۰ هزار تن و تولید ۴۰۰ هزار تن مواد غذایی را دارد که شکاف حاصل از این کمبود جیره سرانه ۵۵۰ گرمی مواد غذایی را به ۳۰۰ گرم کاهش می‌دهد.

استفان دوژاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل با اشاره به کمک‌ها و مشاوره‌های سازمان‌های بین المللی به دولت پیونگ یانگ، گفت: این سازمان‌ها سال گذشته تنها امکان کمک به یک سوم از ۶ میلیون نفر از مردم کره شمالی که تخمین زده می‌شد نیازمند غذا باشند را داشتند.

دوژاریک همچنین تاکید کرد که تنها یک چهارم از درخواست ۱۱۱ میلیون دلاری سازمان ملل برای کمک به بحران غذایی کره شمالی در سال ۲۰۱۸ تامین شد.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل افزود: به طور کلی ۱۰.۳ میلیون نفر از مردم کره شمالی (نصف جمعیت این کشور) نیازمند غذا بوده و ۴۱ درصد از مردم دچار سوء تغذیه هستند.

رهبر کره شمالی در اولین نشست خود با ترامپ در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ در سنگاپور موافقت کرد که خلع سلاح هسته‌ای را با هدف تضمین امنیت شبه جزیره کره در برابر تضمین‌های امنیتی از واشنگتن بپذیرد.

با این حال در چند ماه گذشته و بعد از نشست نخست، پیشرفت چندانی در مذاکرات دو کشور و فرایند خلع سلاح هسته‌ای ایجاد نشده است.

پیونگ یانگ خواستار کاهش و یا برداشتن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه خود در برابر اقدام‌های انجام شده مانند انهدام یک سایت آزمایش موشک‌های هسته‌ای است، اما واشنگتن این نوع اقدام‌ها را بی فایده می‌داند.

نشست بعدی ترامپ و کیم در روز‌های ۲۷ و ۲۸ فوریه (۸ و ۹ اسفندماه) در هانوی پایتخت ویتنام برگزار می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.