رویترز گزارش داد، ان اچ کی به نقل از مقامات ژاپنی گزارش داد که انتظار می‌رود اولین سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ژاپن از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ مه به وقوع بپیوندد. دونالد ترامپ اولین مقام خارجی‌ خواهد بود که قرار است با ولیعهد ناروهیتو بعد از کناره‌گیری پدرش آکوهیتو به عنوان امپراطور ژاپن در اول مه، دیدار کند.

هنگامی که در دفتر ترامپ از او پرسیدند که آیا در ماه مه به ژاپن می‌رود یا خیر گفت: من در زمان معینی آنجا خواهم بود.

مقامات کاخ سفید همچنین اعلام کردند که ترامپ در نشست گروه ۲۰ در ماه ژوئن در اوساکا شرکت می‌کند.

دونالد ترامپ و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه در طی تماسی تلفنی در مورد همکاریهای لازم پیش از ملاقات دوم ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در هفته آینده در هانوی گفت و گو کردند.

سارا سندز، سخنگوی کاخ سفید گفت: دو مقام مجدداً تعهد خود را به دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کامل، نهایی و تأیید شده کره شمالی اعلام کردند.

وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد که این دو مقام در مورد نگرانی‌های مشترک پیرامون کره شمالی از جمله بازگشت ژاپنی‌های ربوده شده توسط کره شمالی و تحولات سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های موشکی توسط کره شمالی، گفت و گو کردند.

وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد: آنها همچنین توافق کردند که بعد از نشست ترامپ و کیم جونگ اون در ۲۷ و ۲۸ فوریه در هانوی با یکدیگر تماس تلفنی دیگری داشته باشند.

دولت ترامپ با قدرت‌های سیاسی ژاپن و کره جنوبی برای دستیابی به هدف ترغیب کره شمالی برای دست کشیدن از سلاح‌های هسته‌ایش در حال همکاری بوده است. کره شمالی در گذشته تهدید کرده بود که هر سه این کشورها را با تسلیحات هسته‌ای‌اش نابود می‌کند.

ترامپ همچنین به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم من و آبه اهداف مشترک زیادی داریم.

آبه اعلام کرده بود که ژاپن متعهد به عادی سازی روابط دیپلماتیک با کره شمالی است و قصد دارد تا برای کاهش تنش در شبه جزیره با چین همکاری کند.

سفارت ژاپن در واشنگتن پاسخی به این اظهارات نداده است.

آبه برای باقی ماندن به عنوان متحدی قوی برای آمریکا به همکاری با دولت ترامپ ادامه داده است. دونالد ترامپ اخیراً اعلام کرده بود که آبه به او نامه‌ای برای نامزد شدن در جایزه صلح نوبل ارسال کرده است، اقدامی که باعث به وجود آمدن جنجال در ژاپن شد و عده زیادی آبه را متهم به چاپلوسی ترامپ کرده‌اند. اگرچه رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند که این نامزد شدن به درخواست خود کاخ سفید صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.