همچنین مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در سخنانی با اشاره به اینکه نیروهای آمریکایی به‌طور کامل منطقه را ترک نخواهند کرد گفت: «ائتلاف ضدایرانی که آمریکا آن را رهبری می‌کند به‌طور کامل قادر به حفظ عملیات نظامی با هدف خارج کردن ایران از سوریه است. اما مهم‌تر از آن، این کمپین که به‌دنبال ایجاد جهانی بهتر بوده تا به مردم ایران اجازه داده شود فرصت و دموکراسی داشته باشند، دارای اجزای بسیاری ازجمله اقتصادی، مالی و به‌طور قطع دیپلماتیک است.»

به گزارش خبرگزاری فارس به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا در امور ایران ارائه کمک برای بازسازی سوریه را به خروج کامل ایران از این کشور مشروط کرد.وی در مصاحبه با این شبکه خبری ادعا کرد: «ما به این فکر می‌کنیم که اگر با همگان در منطقه همکاری کنیم و دیپلماسی‌مان را آن‌‌طوری طراحی کنیم که می‌خواهیم، می‌توانیم تمامی نیروهای تحت کنترل ایران را خارج کنیم. اجازه نمی‌دهیم آنها در سوریه همان کاری را که در لبنان کردند انجام دهند و ما جلوی کمک‌ها برای بازسازی [سوریه] را خواهیم گرفت. ابزارهای متعددی برای رسیدن به آن هدف در اختیار داریم.» ادعاهای دیپلمات آمریکایی در حالی مطرح شده که حضور مستشاری ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور صورت گرفته است. دمشق همواره نقش ایران و نیروهای هم‌پیمان این کشور را در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش ستوده است. ایران پیش از این تاکید کرده تا زمانی که خطر تروریسم در سوریه باشد و دولت سوریه از ایران بخواهد به کمک‌های خود به این کشور ادامه دهد، در سوریه باقی بماند. تهران همچنین تاکید کرده که کشوری مستقل است که سیاست‌های خود را براساس منافع ملی خود تعیین می‌کند و دیگران نمی‌توانند این کشور را مجبور به کاری کنند.

از سوی دیگر، دولت آمریکا بدون اجازه دولت سوریه و بی‌توجه به اعتراضات دمشق از سال ۲۰۱۴ حدود ۲۰۰۰ نیروی ویژه خود را برای کمک به گروه‌های افراطی درحال جنگ با دولت سوریه روانه این کشور کرده است. استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر «سیا» را مامور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه یک میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان درحال پیکار با دولت سوریه کرده بود.

از دیگر سو وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واهی خود علیه کشورمان گفت خارج کردن تمام نیروهای ایرانی از سوریه هدفی بلندپروازانه است. به گزارش «ایسنا» مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که در سفر منطقه‌ای خود به‌سر می‌برد در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن به تکرار ادعاهای بی‌اساس آمریکا درباره برنامه موشکی و هوا فضای کشورمان و حضور ایران در سوریه پرداخت.  وی همچنین به سوالاتی پیرامون تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پاسخ داد و خارج کردن تمام نیروهای ایرانی از سوریه را نیز هدفی بلندپروازانه دانست.پمپئو گفت: «خارج کردن تمام نیروهای ایرانی هدفی بلندپروازانه است اما این هدفمان است. این ماموریت ما است. ابزاری که استفاده می‌کنیم گسترده‌اند. این حقیقت که دو هزار پرسنل یونیفرم پوشیده از سوریه خارج می‌شوند، یک تغییر تاکتیکی است، اما ظرفیت ما برای انجام اقدامات نظامی را تغییر نمی‌دهد.» این مقام آمریکایی ادامه داد: «نیروهای آمریکایی به‌طور کامل منطقه را ترک نخواهند کرد و ائتلاف ضدایرانی که آمریکا آن را رهبری می‌کند به‌طور کامل قادر به حفظ عملیات نظامی با هدف خارج کردن ایران از سوریه است. اما مهم‌تر از آن، این کمپین که به دنبال ایجاد جهانی بهتر بوده تا به مردم ایران اجازه داده شود فرصت و دموکراسی داشته باشند، دارای اجزای بسیاری ازجمله اقتصادی، مالی و به‌طور قطع دیپلماتیک است.»