یک زمان گفته می شد که اشتباهات داوری جزئی از یک مسابقه فوتبال است اما انگار شرایط در فوتبال ایران جوری پیش رفته که به نظر می آید یک مسابقه فوتبال بخشی از اشتباهات پر تعداد و تاثیرگذار داور است.

باشگاه های ایرانی متشکل از مدیران،مربیان و بازیکنان همیشه خود را در قبال داور و اشتباهات آن طلبکار می دانند و معتقدند زمین و زمان در حال حق خوری از آن هاست. نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران از لحاظ داوری نیم فصل موفقی نبود و تقریبا تیمی نبود که به عملکرد داوران اعتراض نداشته باشد. شاید اوج اعتراضات به داوری مربوط به هفته پایانی نیم فصل نخست و دیدار استقلال-پدیده بود که گل سالم آبی ها مردود شد.این البته تنها اشتباه داور در آن مسابقه نبود. اشتباهاتی که در نهایت تیم داوری را مجبور کرد تا با کمک اسکورت نیروی انتظامی زمین چمن را ترک کنند. دقیقا بعد آن بازی از لزوم استفاده از سیستم VAR صحبت شد و همه باشگاه ها خواهان استفاده از این سیستم شدند. اتفاقی که فدراسیون هم از آن استقبال کرد و به نظر می آید که با فراهم شدن امکانات لازم،قرار است در دربی برگشت که نوروز 98 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود، سیستم کمک داور ویدیویی مورد استفاده قرار بگیرد. در همان مقطع دیدار پر تنش سپاهان-پرسپولیس هم بر اعتراضات به عملکرد داوران افزود و حتی امیر قلعه نویی و علیرضا فغانی را وارد جدالی لفظی کرد.

 

نیم فصل دوم؛ همچنان ملتهب

نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران که چند هفته ای است آغاز شده،هنوز نتوانسته روی خوشی از اتفاقات داوری ببیند. همچنان اشتباهات تاثیرگذار در بازی ها به چشم می خورد و در نتیجه اثر می گذارد. با این حال دیگر به نظر می آید که اشتباهات داوران قرار نیست از سوی باشگاه ها بی پاسخ بماند. پس از هر سوت اشتباه و یا حتی در بدعتی تازه،پیش از شروع هر مسابقه باشگاه ها با صدور بیانیه هایی ضمن بیان ضررهایی که از داوری کرده اند، عملا تلاش می کنند تا فضا را به نفع خود تغییر دهند. این تاکتیکی بود که سپاهان تلاش کرد در مقاطعی از آن استفاده کند که الحق هم موفق بود. تراکتورسازی هم دیگر تیمی بود که پس از بازی مقابل نساجی اقدام به بیانیه دادن علیه عملکرد داور کرد و هفته بعد مقابل استقلال توانست پیروز از زمین خارج شود. بازی ای که استقلالی ها در آن از عملکرد داور شاکی بودند.

با این حال در نیم فصل دوم به نظر می آید که پرسپولیس بیش از همه با داوران دچار چالش شده است.پرسپولیسی ها که به لطف اشتباهات داوری توانستند از سد سپیدرود رشت در جام حذفی عبور کنند، در دیدار مقابل فولاد یک پنالتی نادرست را به ضرر خود اعلام شده دیدند تا اولین باخت فصل شان را تجربه کنند. داور همچنین در دیگر بازی های پرسپولیس در نیم فصل دوم مقابل پدیده و استقلال خوزستان هم از اخراج بازیکن حریف و اعلام پنالتی به سود سرخ پوشان خودداری کرد که این اشتباهات در پشت پیروزی شاگردان برانکو پنهان ماند با این حال پرسپولیسی ها طی این مدت اعتراضات بی سابقه ای به عملکرد داوران داشته اند. آن ها که در رقابتی جدی برای قهرمانی در لیگ برتر هستند، علاوه بر اعتراض شان به فدراسیون و کمیته برگزاری مسابقات، داوران را هم بی نصیب نگذاشته اند و چه در داخل زمین و چه بیرون از آن و در مصاحبه های خود همواره به عملکرد داوران تاخته اند.

تجربه اما نشان داده است که این دست اعتراضات از جانب هر شخص و تیمی که باشد، تاثیر مثبتی روی عملکرد داوران نخواهد داشت. این اعتراضات فقط باعث بیشتر بهم خوردن تمرکز داور و همچنین انتقال التهاب به روی سکوها می شود و عملا همه چیز را به حالتی غیرعادی می رساند. به نظر می آید که باید اصلاح روند داوری را در آموزش و رفاه بیشتر داوران،استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و همچنین سعه صدر و منش حرفه ای تیم ها جست و جو کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.