سخنرانی پوتین خطاب به قانونگذاران دو مجلس فدرال آغاز شده است. او درباره امور داخلی و سیاست خارجی کشورش با قانونگذاران، اعضای دولت و همچنین مقام‌های رسمی و چهره‌های مردمی سخنرانی می‌کند.

به گفته پوتین، روسیه از اتحادیه اروپا انتظار دارد تا گام‌های حقیقی برای احیای روابط اقتصادی عادی با روسیه بردارد. او همچنین گفت روسیه قصد دارد تا گفت‌وگو با ژاپن داشته باشد تا توافق صلح با ژاپن امضا شود. رهبر کرملین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد، همکاری در چارچوب اتحادیه روسیه – بلاروس باید تقویت شود.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین از انجام تدابیری برای ایجاد پیشرفت فناوری در عرصه دفاعی سخن گفت. به گفته او، متخصصان جوان می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند. به گفته او، دولت به دنبال تکرار آنچه که با سلاح‌های پیشرفته استراتژیک در مناطق غیر نظامی انجام داد، مانند ژنتیک و هوش مصنوعی است. پوتین همچنین گفت، روسیه قصد ساخت چندین کشتی علمی دارد که قادر به انجام تحقیقات در هر نقطه جهان از جمله شمالگان باشند.

ولادیمیر پوتین گفت: جوانان در روسیه بدانند که انرژی، روحیه و استعداد آنها یکی از بزرگترین عوامل برای روسیه برای رقابت در عرصه جهانی در آینده است. همه باید بدانند که این امر تنها از طریق یک کشور مستقل انجام شدنی است. تعامل با روسیه به معنای یافتن زمینه‌های مشترک است، نه دیکته کاری که باید انجام شود. اهداف سیاست خارجی روسیه شفاف است؛ تقویت اعتماد، از بین بردن مرزها میان مردمان و ساخت یک جهان امن‌تر.

به گفته پوتین، تصمیم آمریکا برای خروج یک‌جانبه از پیمان آی‌ان‌اف در میان چشمگیرترین تحولات امروز است. روسیه تاکید دارد، بر خلاف آمریکا روسیه اقدام به ساخت فناوری‌هایی که طبق این معاهده ممنوع است، نکرده است. او گفت: واشنگتن در چگونگی خروجش از آی‌ان‌اف فریبکاری کرده است. خیلی صادقانه‌تر بود که می‌گفتند می‌خواهند از آن بیرون بروند. درست همان کاری که آنها با معاهده موشک ضد بالستیک (ای‌بی‌ام) کردند.

پوتین گفت: آمریکایی‌ها شروط آی‌ان‌اف (پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد) را به روش‌های زیرکانه‌ای نقض کرده‌اند؛ مثل استقرار سکوی پرتاب مناسب موشک‌های تام‌هاوک در شرق اروپا و استفاده از موشک‌های میان برد به عنوان هدف در آزمایش‌های ضد موشکی.

رئیس کشور روسیه خاطر نشان کرد: روسیه اولین کسی نخواهد بود که موشک‌های میان‌برد در اروپا مستقر خواهد کرد. اما اگر آمریکا چنین موشک‌هایی را در نزدیکی روسیه مستقر کند، مسکو مجبور به واکنش خواهد شد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، روسیه نه تنها سایت‌های پرتاب موشک‌هایی که ما را تهدید می‌کنند، بلکه سایت‌هایی که تصمیمات مرتبط با آن موشک‌ها در آنها گرفته می‌شود، هدف قرار خواهد داد.

پوتین تاکید کرد: شرایط بین‌المللی کنونی ایجاب می‌کند که تنش‌ها تشدید نشود. آمریکا برای دستیابی به مزیتی بر روسیه از طریق ساخت قابلیت‌های موشکی ضد بالستیک اقدام کرده و شکست خورده است. روسیه به این اقدامات از طریق حفظ بازدارندگی واکنش نشان داده است.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین نگاهی بر اقدامات کشورش در تولید سامانه‌های تسلیحاتی که اولین بار خودش در مارس ۲۰۱۸ اعلام کرد، انداخت. این شامل استقرار یک زیر دریایی مسلح با اژدر دوربرد هسته‌ای پوزیدون می‌شود. پوتین اعلام کرد: روسیه استقرار برخی از تجهیزات نظامی شامل موشک ضد کشتی تسیرکون و چندین کشتی را سرعت می‌بخشد. بر خلاف ادعای برخی از کشورها، روسیه تهدیدی برای سایر کشورها نیست. اقدامات نظامی روسیه در واکنش به آنچه آمریکا و متحدانش انجام می‌دهد، صورت می‌گیرد و ماهیت دفاعی دارد. سیاست‌های واشنگتن کوته‌بینانه و مخرب است و در نهایت منافع خود آمریکا را تضعیف می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: احتمالاً نخبگان آمریکایی در اینکه باور دارند خودشان استثنایی هستند، دچار محاسبات غلط شدند. آیا آنها اصلاً مهارت‌های محاسباتی دارند؟ آنها باید از آنها برای ارزیابی تسلیحات جدید روسیه استفاده کنند و بر اساس محاسباتشان تصمیم‌گیری کنند. تمام اقدامات روسیه در حوزه نظامی با هدف تضمین امنیت و حذف حتی سایه احتمالی است که شاید کشوری برای استفاده از زور علیه روسیه تلاش کند. آنچه روسیه می‌خواهد صلح است. مردم روسیه از اعماق قلبشان باور دارند که آینده کشورشان به اقدامات خودشان بستگی دارد و آنها با موفقیت‌هایشان به بهتر کردن این کشور کمک می‌کنند. وظیفه دولت کمک کردن به آنها در دستیابی به این مسیر است.

پوتین همچنین از آمریکا خواست تا توهم برتری نظامی جهانی را رها کند. به گفته او، اگر آمریکا موشکی در اروپا مستقر کند، روسیه مجبور به اتخاذ تدابیر متقارن و نامتقارن می‌شود. پوتین تاکید دارد، استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا امنیت روسیه و جهان را به خطر می‌اندازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.