احمد مازنی با اشاره به حواشی اخیر ایجاد شده در خصوص نحوه برخورد گشت ارشاد با برخی ناهنجاری‌ها و درگیری بین برخی شهروندان با عوامل انتظامی، عنوان کرد: در این زمینه باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد چراکه عناصری با دوربین‌های موبایل اقدام به فیلم‌برداری از چنین مواردی می‌کنند و این فیلم‌ها را به صورت گسترده در شکبه‌های ضد انقلاب و شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند تا موجب وهن نظام سیاسی، مذهب و عقاید ایرانیان باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد، گفت: بعضاً یک مأمور نیروی انتظامی ممکن است تحت تأثیر رفتارهایی قرار گیرد و واکنش‌هایی داشته باشد که نباید از این مسئله غفلت کند.

وی، رعایت هنجارها و ارزش‌های اعتقادی را یک ضرورت دانست و افزود: متأسفانه برخی با رعایت نکردن این ارزش‌ها نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد می‌کنند و توقع این است که در دفاع از فرهنگ عفاف و پاک دامنی و ارزش‌های اجتماعی، مقامات و مسئولان مداخله و قانون را اجرایی کنند.

مازنی با یادآوری اینکه البته روش اجرای قانون در این زمینه بسیار اهمیت دارد، گفت: به خصوص با مسائلی که جنبه فرهنگی دارد، برخوردهای نظامی جواب نمی‌‎دهد و این مراقبت باید از مسئولان مد نظر باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه دوره گشت ارشاد به پایان رسیده است، افزود: حتی ضرورت دارد این عنوان “گشت ارشاد” تغییر یا حذف شود چرا که این نام به دلیل عملکرد نامناسب یا تبلیغات منفی ذهنیت منفی ایجاد کرده است.

وی پیشنهاد کرد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در این زمینه مسئولیت دارد به این موضوع ورود و تصمیم‎‌گیری جدیدی کند، چرا که جامعه را نمی‌توان با این روش به هنجارهای ارزشی بازگرداند و ضرورت دارد که این روش تغییر کند.

مازنی با اشاره به فیلم اخیر منتشر شده در فضای مجازی که منجبر به درگیری بین برخی شهروندان با عوامل انتظامی شده است، گفت: در این زمینه پلیس باید توضیحات لازم را به منظور تنویر افکار عمومی ارائه دهد تا اگر حقی از کادر پلیس یا شهروندی تضییع نشود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا باید این وظیفه از نیروی انتظامی سلب شود یا خیر، توضیح داد: ابتدا باید مشخص شود که روش کار چه خواهد بود تا دستگاه مجری آن نیز مشخص شود؛ برای نمونه کشف حجاب در کشور ما جرم محسوب می‎شود و در این زمینه نیروی انتظامی وظیفه برخورد با جرائم را دارد ولی ممکن است برخی امور فرهنگی باشد که جنبه ارشادی داشته باشد که در این مسیر نیازی نیست نیروی انتظامی به این موضوعات ورود کند به همین دلیل معتقدم باید بازنگری جدی در این زمینه صورت گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.