احمد مازنى رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: صنعت گردشگرى در ایران رو به توسعه بوده اما برای تاثیر مطلوب نیاز  به کار بیشتری دارد. البته برای این موضوع باید به درک مشترک از گردشگرى برسیم چراکه اکنون از مسائل فرهنگى در کشور برداشت‌هاى بسیار متفاوتى وجود دارد.

وی افزود: به‌عنوان مثال عده‌ای موسیقى خیابانى را اضمحلال فرهنگى مى‌دانند اما از سوی دیگر برخى در نقطه مقابل مى‌گویند برخورد و بى‌احترامى به افرادی که موسیقى خیابانى انجام می‌دهند، اضمحلال فرهنگى است. همین موضوع برای صنعت گردشگری نیز وجود دارد و  برخی معتقدند گردشگران خارجى مشکل فرهنگى مى‌آورند اما برخى دیگر قائل به چنین مساله‌اى نیستند.

مازنی ادامه داد: ما در زمینه گردشگرى نیاز به موازنه داریم تا بفهمیم گردشگرى مطلوب ایران چیست. البته بنده به‌شخصه معتقدم گردشگر خارجى که به ایران مى‌آید دنبال فساد نیست. بلکه دنبال تاریخ چند هزار ساله و فرهنگ ایران است بنابراین باید دست او را بوسید و همچنین دست مسئولان این صنف که برای آمدن گردشگران زحمت می‌کشند را نیز بوسید.

رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس با بیان این پرسش که آقاى مونسان تا چه اندازه نیروى انسانى شما با شما هماهنگ است، گفت: آموزش سرمایه انسانى نکته دیگرى است که باید مورد توجه قرار گیرد. نیروى انسانى باید مدام از نظر اطلاعات و دانش به روز شود و به درک مشترک با دیگر اجزاى این صنف برسد. نه اینکه سرعت آقای مونسان ١٠٠٠ باشد اما  بخشى از نیروها ١٠ کیلومتر هم سرعت نداشته باشند.

وی افزود: این موضوع درباره مقایسه بخش‌خصوصى و دولتى هم صادق بوده و کسانى که خودشان را به روز نکنند عقب مى‌مانند. علاوه بر این موضوع مسئله دیگر ضرورت ایجاد موازنه در روابط جهانى است. بنده به افرادی که با برخى کنوانسیون‌ها در مجلس مخالف بودند گفتم ما باید با دنیا کار کنیم. این امر براى گردشگرى هم لازم است. باید دعوا و جنگ‌هاى کشورهاى منطقه را به صلح تبدیل کنیم و به غیر از رژیم اشغالگر قدس با همه کشورها تعامل کنیم تا بتوانیم برویم و بیاییم و از فرصت براى صدور ارزش‌هاى اسلامى استفاده کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: در گردشگرى باید اولویت‌ها مشخص شود. یکى از اولویت‌هاى اصلى براى ما گردشگری زیارتى است. وجود حرم مطهر امام‌رضا(ع)، حضرت‌معصومه(س) و حضرت‌شاهچراغ و دیگر زیارتگاه‌ها حتی در ادیان دیگر چنین اولویتى را براى ما ایجاد مى‌کند.

وی در بخش دیگری از  صحبت‌هایش گفت: ما باید تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم، البته تحریم را محکوم مى‌کنیم و  همه راه‌ها را براى شکستن و دور زدن آن باید طى کنیم اما در عین حال باید از فرصت استفاده کنیم و صنعت گردشگرى و اقتصاد فرهنگ را جایگزین صنعت نفت کنیم.

مازنی در پایان گفت: اقتصاد فرهنگى و دیپلماسى فرهنگ ما را از وابستگى به نفت و قدرت‌هاى سلطه‌گر نجات مى‌دهد. بر همین اساس در لایحه بودجه ٩٨، بودجه بخش گردشگرى را ٨٠ درصد افزایش دادیم و تلاش مى‌کنیم این عدد بیشتر شود. همچنین براى موزه‌ها و اماکن تاریخى نیز شاهد رشد صددرصدى بودجه هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.