روزنامه عرب زبان الخلیج الجدید نوشت: مسئولان آمریکایی تاکید می کنند که شورای همکاری های خلیج فارس، اساس ائتلاف استراتژیک جدید مخالف ایران را تشکیل می دهد که دولتهای عربی تحت عنوان ائتلاف استراتژیک خاورمیانه بر آن سیطره دارند.

حتی با وجود حالت شکاف و جدایی بین دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس در مورد تهدیدی که ایران برای آنها دارد، دولت آمریکا از این استراتژی خود دست بردار نیست.

با این حال، اختلاف نظرها در بین دولتهای عضو شورای همکاری در خصوص ایران، بارها تلاشهای دولت آمریکا برای اعلام ائتلاف رسمی جدید را با شکست مواجه کرده است.

می توانیم اختلافات گسترده در داخل شورای همکاریهای خلیج فارس در مورد ایران را در دو جبهه تقسیم کنیم، اول دولتهایی که به مقابله با ایران دعوت می کنند و در برابر آنها، دولتهای مدافع رابطه با ایران هستند. این شکاف در بین دولتهای عضو شورای همکاریها، در خصوص محاصره قطر نیز نمایان شد.

در یک جبهه، عربستان سعودی، امارات و بحرین بودند و هر یک از آنها رفتار منطقه ای ایران را محکوم می کردند. در ادامه، عربستان و امارات، در سال ۲۰۱۵، یک ائتلاف عربی تشکیل دادند تا با حوثی های مورد حمایت ایران مقابله کنند.

جبهه دیگر، مربوط به دولتهایی است که از همکاری با ایران حمایت می کنند و در این بین، عمان، کویت و قطر هستند که در مورد میزان همکاری و فعالیت مشترک با ایران، اختلاف نظر دارند.

این در حالی است که عمان، از صراحت بیشتری در تعامل با ایران برخوردار است و در دهه گذشته، به مناسبتهای مختلف، پادشاهی عمان دیدارهای مهمی با سران تهران داشته است.

روابط مستحکم مسقط با تهران، به عمان این امکان را داده است تا بعنوان واسطه بین ایران و ایالات متحده عمل کند. علاوه بر اینکه پادشاهی عمان به ایران اجازه داده است تا یکی از بهره برداران اصلی بندر بزرگ آن باشد. در عین حال، عمان وارد هیچ یک از چالشهای مستقیم سیاستهای منطقه ای ایران، در سوریه، یمن یا هر مکان دیگری نشد.

کویت و قطر، زمینه مشترکی در نزدیکی به تهران دارند. با اینکه کویت علیه نظام اسد در سوریه وارد عمل نشد، اما به ائتلافی که عربستان آن را در یمن فرماندهی می کرد، پیوست.

در مورد سران قطر باید گفت که تمایل زیادی به تماس با ایران دارند. با این وجود، پیوستن قطر به ائتلاف عربستان در مورد یمن و حمایت از معارضان سوریه علیه بشار اسد، نشان می دهد که دوحه در برخی شرایط، منافع منطقه ای ایران را به چالش می کشد. اما شکافی که بین دولتهای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شد، قطر را از نظر سیاسی به ایران نزدیکتر کرد، تا در ادامه از جنگ یمن خارج شده و روابط دیپلماتیک کامل خود را با ایران از سر گیرد.

در طول ۱۸ ماه گذشته، به دلیل تحریمی که سعودیها علیه قطر اعمال کرده اند، این کشور بخش بزرگی از واردات مواد غذایی خود را از ایران تامین کرد و نزدیکی قطر به ایران نشان دهنده آن است که تحریم عربستان و امارات علیه قطر، نتیجه ی عکس داشت و نتوانست هدف انها در مورد سخت گیری دولتهای شورای همکاری خلیج فارس در قبال ایران را محقق کند.

این شکاف در بین دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس، مانع از اتحاد آنها برای مقابله با ایران، به رهبری ایالات متحده می شود. علاوه بر اینکه دولتهایی مثل عمان، قطر و عمان، هرگز یک موضع تحریک کننده و عداوت آمیز را علیه ایران اتخاذ نمی کنند.

در نتیجه، دولتهایی که در شورای همکاری های خلیج فارس دشمنی واضحی نسبت به ایران داشتند، در حال متعادل کردن موضع خود در مورد ایران هستند و در همین راستا، عربستان و امارات از تمایل خود برای پایان دادن به جنگ یمن از راه دیپلماسی صحبت می کنند. گذشته از این، امارات و بحرین، سفارتهای خود را در دمشق، هم پیمان عربی اصلی ایران، بازگشایی کرده اند.

حتی اگر نشست به تاخیر افتاده بین آمریکا و دولتهای خلیج فارس برگزار شود، احتمالات یکی شدن تلاشهای خلیج فارسی برای مقابله با ایران، در سطحی گسترده، بسیار ضعیف باقی می ماند.

در صورتی که اختلافات در بین دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس بالا بگیرد، هدف ایران در مورد انحلال ائتلاف استراتژیک دولتهای ثروتمند خلیج فارس و دوستِ ایالات متحده، محقق می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.