ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، کنفرانس ورشو را نمونه دیگری از اقدامات دولت آمریکا برای ایجاد شکاف‌های جدید در منطقۀ پر از تنش خاورمیانه خواند.

 

زاخارووا در این باره گفت: هدف از برگزاری نشست ورشو، انجام مباحث جدی درباره مشکلات خاورمیانه نبود. اصلی‌ترین نتیجه این نشست تشکیل چندین کارگروه برای گفتگو درباره چالش‌ها و تهدیدهای جهانی –از قبیل تروریسم، منع اشاعه، مسائل حقوق بشر و پناهندگان– بود.

 

زاخارووا در ادامه تأکید کرد: برگزاری این (نشست) تلاشی برای ایجاد «مسیری موازی» برای اتخاذ «تصمیات یکجانبه» از سوی آمریکا بود.

او همچنین افزود: کنفرانس ورشو تلاشی از سوی واشنگتن برای اتخاذ اقداماتی بلندمدت به منظور تحت تأثیر قرار دادن سیاست خاورمیانه‌ای دیگر شرکت کنندگان در این نشست بود تا آن‌ها را به سمت اتخاذ رویکردی که تأمین کننده منافع آمریکا باشد، سوق دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گفت: متاسفانه، باید گفت که کنفرانس ورشو نمونه دیگری از اقدامات دولت آمریکا برای ایجاد شکاف‌های جدید در منطقه خاورمیانه بود؛ منطقه‌ای که در حال حاضر پر از تنش و رویارویی است.

کنفرانس ضدایرانی آمریکا در ورشو، پایتخت لهستان، روزهای سیزدهم و چهاردهم فوریه برگزار شد. مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین نمایندگانی از بحرین، مصر، اردن، کویت، مراکش، عمان، عربستان سعودی، تونس، امارات و یمن در این نشست حضور داشتند.

بسیاری از کشورهای اروپایی یا در این همایش شرکت نکردند و یا در سطح کارمندان دولتی در این نشست حضور یافتند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز این نشست را تحریم کرده بود و در آن شرکت نکرد.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است بازیگران اصلی منطقه –ایران، ترکیه و روسیه– با انتقاد از برگزاری این همایش، آن را تلاشی از سوی آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی که به هیچ وجه هدف آن توسعه صلح در منطقه خاورمیانه نیست، توصیف کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.