وی گفت:ما از چهار لایحه مورد نظر این کارگروه فقط دو لایحه را تصویب کردیم. این مسئله می‌تواند کانال‌‎های بانکی را ببندد یا حداقل دچار کندی و مشکلات فراوان کند.

مجتهد ادامه می‌دهد: اگر کانال‌های بانکی ایران بسته شود، عملا مراودات مالی از کانال‌های غیربانکی خواهد بود که بحث بازار سیاه، قاچاق یا سوء‌استفاده یا این‌گونه فعالیت‌ها که جنبه قانونی ندارد، برای دورزدن تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

به گفته او در چنین شرایطی عملا جو روانی ایجادشده سبب می‌شود که علاوه بر بالارفتن قیمت کالاها، تورم رشد و ارزش ریال در مقابل دلار افت کند.

رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به این پرسش که نرخ تورم بر اثر نپیوستن به FATF چقدر رشد خواهد یافت، این‌گونه می‌گوید: همه چیز بستگی به تصمیم نشست آتی دارد. اگر در نشست تصمیم بگیرند که ایران را جزء لیست سیاه قرار دهند و حالت تعلیق را بردارند، اثر خیلی زیادتری بر اقتصاد ایران خواهد داشت. تا جایی که اطلاع دارم، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه هم در این رابطه اظهارنظر کرده‌اند که عدم تصمیم‌گیری در رابطه با پیوستن ایران به FATF ، به ضرر منافع اقتصادی کشور خواهد بود. از بعد سیاسی هم شاید مسائل دیگری مطرح باشد.

به اعتقاد او احتمال ارائه فرصت دوباره به ایران برای پیوستن به FATF از سوی کارگروه اقدام مالی وجود دارد اما این مدت طولانی نخواهد بود و شاید اگر بخواهند با ما مساعدت کنند، یک فرصت یک‌ماهه دیگر به ایران بدهند. مجتهد تأکید می‌کند: اخیرا گروه اقدام مالی برخی از کشورها از جمله عربستان را در لیست سیاه قرار داده است. با ما نباید در حد عربستان برخورد شود و به لیست سیاه برگردیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.