ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد ضمن تبریک فرا رسیدن سالگرد انقلاب اسلامی به ارایه گزارش از فرآیند داوری و گزینش آثار در جایزه پرداخت.

وی با بیان اینکه ۵۲ هزار و هشتاد عنوان کتاب سال ۹۶ چاپ و منتشر شد که اندکی نسبت به سال ۹۵ افزایش داشت. این میان پس از ریزش اولیه برخی آثار ۱۰ هزار و ۳۶۸ اثر مورد داوری اولیه واقع شد و سپس ۲۷۲ اثر برای ارزیابی‌های نهایی در زمینه‌های تالیف، ترجمه و تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مهدوی‌راد با بیان اینکه هر کتاب را سه داور ارزیابی می‌کنند، افزود: امتیازی که در نتایج ارزیابی در بخش تالیف واجد تقدیر دانسته می‌شود تا امتیاز ۹۰ است و از ۹۰ تا ۱۰۰ آثار برگزیده اعلام می‌شود و در بخش ترجمه نیز از ۸۵ تا ۹۵ مورد تقدیر و از ۹۵ تا ۱۰۰ به‌عنوان آثار برگزیده اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۲۷۲ اثر ۲۴۴ هزار مورد داوری قرار گرفته و ۱۰ اثر برگزیده همراه ۴۲ اثر تقدیری از میان گزینش شده، اظهار داشت: ۱۰ اثر نیز در حوزه جایزه کتاب جهانی سال جمهوری اسلامی برگزیده شدند.

دبیر جایزه کتاب سال با بیان اینکه نعمت انقلاب نعمت بزرگی بود، خاطرنشان کرد: باید از بن جان شاکر این انقلاب باشیم که از درون و بیرون ماهیتی فرهنگی داشت.

در ادامه این نشست سید عباس صالحی وزیر ارشاد با تبریک فرا رسیدن دهه فجر عنوان داشت: انقلاب ما انقلاب گلوله نبود؛ انقلاب کلمه بود و از این جهت انقلابی متمایز و ممتاز از سایر انقلابات جهان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارایه آماری از تحولات حوزه نشر و مقایسه دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی، انقلاب را سرمنشا تحول در عرصه فرهنگ دانست.

سید عباس صالحی اعلام کرد: از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ تنها پنجاه هزار عنوان کتاب در کشور تولید شده و از سال ۵۷ تا ۹۶ یک‌میلیون و دویست هزار عنوان کتاب جدید تولید شده است.

وی با بیان اینکه سیر افزایش تولیدات علمی و فرهنگی همواره صعودی بوده، اظهار داشت: در دهه اول انقلاب تنها ۳۵ هزار عنوان کتاب منتشر شده اما در دهه‌چهارم ۷۳۶ هزار عنوان کتاب جدید راهی بازار نشر شده است که این توفیق مرهون مولفان و ناشران بوده است.

سید عباس صالحی با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب تنها ۴ هزار عنوان کتاب در حوزه علوم کاربردی چاپ و منتشر شده، اظهار داشت: این عدد در دوران پس از انقلاب به ۱۴۳ هزار عنوان رسید که ۸۸ هزار عنوان آن تنها در دهه چهارم انقلاب منتشر شده و بیانگر این است که انقلاب فرهنگی و علمی ما عصری درخشان در حوزه علوم و فرهنگ پیش روی ایرانیان گشوده که آینده درخشان‌تر از عصر کنونی نیز در برابر آنان قرار می دهد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه علوم انسانی و اسلامی نیز چنین وضعیتی داشتند، اظهار داشت: پیشرفت‌های زنان در این حوزه بسیار قابل توجه است. سال‌های پیش از انقلاب ۹۲ درصد مولفان مرد و ۸ درصد زن بودند که این عدد دهه اول انقلاب به ۹۶ درصد مرد و ۴ درصد مولف زن تغییر کرد. این درحالی است که دهه چهارم انقلاب مردان تنها ۷۱ درصد تالیفات و آثار جدید را به رشته تحریر درآوردند و زنان با ارتقای چشمگیری ۲۹ درصد از سهم آثار منتشره را به خود تخصیص دادند که این نسبت فقط در سال ۹۶، ۶۸ درصد برای مردان و ۳۲ درصد برای بانوان بود.

صالحی با بیان اینکه در داستان‌نویسی پیش از انقلاب آثار تولید شده توسط مردان بیش از ۳۰ برابر زنان بود و اکنون تقریبا به فضای نسبتا برابری رسیده‌ایم در حوزه نشر نیز شرایط متفاوتی نیز داشتیم و دهه اول انقلاب تنها ۱۷ ناشر پرکار وجود داشته و اکنون پیش از ۶۰۰ ناشر پرکار در کشور وجود دارد که از ۲۰ تا ۵۰ عنوان کتاب در طول سال چاپ می‌کند.

وی افزود: دهه اول انقلاب نیز تنها ۵ ناشر حرفه‌ای در کشور وجود داشته که اکنون در دهه چهارم انقلاب به ۲۸۶ ناشر ارتقاء یافته و این نشان از حرکت درخشان کاروان اندیشه و فرهنگ در این مرز و بوم دارد که ما توفیق این را داریم که در این عرصه به این مردم کهن بوم متمدن خدمت کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.