کیومرث پوراحمد، کارگردان پرکاری نیست اما مخاطبان سینما و تلویزیون ساخته‌های سال‌های قبل این کارگردان را به خوبی به خاطر می‌آوردند. این کارگردان با سابقه سینمای ایران، امسال با فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او در این فیلم سراغ روایت قصه‌ای تازه رفته که به‌زعم خیلی‌ها این فیلم را از ساخته‌های اخیر این کارگردان متمایز می‌کند و فضایی تازه دارد.

 

به بهانه نمایش فیلم «تیغ و ترمه» در سینمای  رسانه در دومین روز از جشنواره فیلم فجر، گفت‌وگویی کوتاه با این کارگردان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پوراحمد در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره فضای این اثرش توضیح داد: «فضای این فیلم با فیلم‌های قبلی من تفاوت‌هایی دارد، البته که این اثر هم در راستای کارهای من است و همان دغدغه‌ها را در «تیغ و ترمه» هم به تصویر کشیدم اما فضا و حال هوای کار تفاوت‌هایی دارد که برای مخاطب جذابیت‌هایی را به همراه خواهد داشت. ژانر این فیلم اجتماعی است و طبیعتا داستان و دغدغه‌هایی که در آن به تصویر کشیده هم برگرفته از مسائل جامعه و اجتماع است که ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد.»

پوراحمد در «تیغ و ترمه» سراغ بازیگران شناخته‌ شده‌ای رفته است، از پژمان بازغی و هومن برق‌نورد گرفته تا دیبا زاهدی که به عنوان چهره‌ای جوان در سینما فعالیت می‌کند، او درباره انتخاب بازیگران این فیلم نیز گفت: «دیبا زاهدی و پژمان بازغی بازیگران اصلی این فیلم هستند که در کنار دیگر بازیگران ایفای نقش می‌کنند. دیبا زاهدی بازیگر جوانی است که در «تیغ و ترمه» بسیار خوب ظاهر شده و من به عنوان کارگردان اثر دوست دارم بازی و تلاش او برای ایفای این نقش دیده شود.»

این کارگردان در ادامه درباره رقابت در جشنواره فیلم فجر و فضای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: «من یک فیلمساز هستم و بیان دغدغه‌ها و تفکراتم در کارهایم از اهداف و دل‌مشغولی‌های من است. در این فیلم هم همین هدف را دنبال کردم. حضور در جشنواره هم یکی مراحلی است که در مسیر فیلمسازی هر فیلمسازی ممکن است قرار بگیرد اما شاید همه هدف و مقصود یک کارگردان نباشد. من بیشتر دوست دارم مردم، مخاطبان و منتقدان، این فیلم را در جشنواره ببینند و بازخورد نظرات آنها را در ادامه بشنوم.»

زمان نمایش فیلم «تیغ و ترمه» پوراحمد در سالن هنرمندان که امسال پردیس چارسو است، باعث نارضایتی این کارگردان شده است، کارگردان فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو؟» با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌نظمی‌ها در جشنواره فیلم فجر امسال گفت: «وجود برخی بی‌نظمی‌ها در جشنواره‌ای که نزدیک به چهل سال از طول عمر برگزاری اش می‌گذرد، واقعا دور از انتظار است و همین مسائل و ناهمانگی هاست که باعث دلخوری اهالی سینما و به وجود آمدن حاشیه می‌شود. طبیعی است که من به عنوان کارگردان دوست دارم فیلمم توسط هنرمندان، اهالی رسانه، منتقدان و مردم دیده شود اما وقتی ساعت و زمان بدی را برای نمایش این فیلم در نظر می‌گیرند دلخوری‌های به وجود می‌آید که ظاهرا هیچ کس هم پاسخگویش نیست.»

جدیدترین ساخته کیومرث پوراحمد که درامی اجتماعی و البته زنانه است، داستان ترمه دختر بیست و شش ساله‌ای است که با عموی خود زندگی می‌کند، با آمدن مادر او از خارج از کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد و رازی نمایان می‌شود.

دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی، کورش سلیمانی، شراره رنجبر، سیمون سیمونیان، میترا قربانی، ماندانا سهرابی، مازیار خسروی، میعاد عابدی زاده، نوید کوه فلاح، فرانک کوشافر، پدارم ابدان و آویسا سجادی، بازیگران این اثر سینمایی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.