هرچند مجبوریم بپذیریم یکی از حوزه‌هایی که همه در آن متخصص هستند فوتبال است و ایشان هم مثل همه شهروندان حق اظهارنظر دارند، بنابراین بخش اول کارشناسی ایشان که مسبوق به سابقه هم هست- اظهارنظر پس از قهرمانی فرانسه در جام جهانی روسیه و اینکه تیم فرانسه و مستعمراتش قهرمان جام شدند- حق شهروندی‌اش است، ولی بخش دیگری از این متن که مربوط به اخلاق بود قابل تأمل است.

نایب‌رئیس مجلس نوشته: «تیمی که پس از باخت در مقابل تیم مقابل، عنان از کف می‌دهد و به افراد تیم حریف حمله‌ور می‌شود، علاوه بر فوتبال در اخلاق هم باخته است و ملت خود را هم در افکار عمومی جهان بازنده کرده است.»

صدافسوس که جناب نماینده نفرموده‌اند ریشه این عصبیت و بی‌اخلاقی چیست؟

جامعه پرخاشگر و عصبی نتیجه دستاورد مدیریت همین آقایان است. مگر می‌شود در سیاست و فرهنگ و اقتصاد بی‌اخلاق باشیم، ولی فوتبال اخلاقی طلب کنیم؟ در همین مجلس محترم مگر کم ویدئو و صوت و خبر غیراخلاقی شنیدیم و دیدیم. از تصاویر حمله نماینده بجنورد به نماینده لنگرود تا ویدئوی جنجالی نماینده سراوان با نگهبان گمرک؛ از صوت دختر خوشگل تا تهدید یک خانم؛ از نماینده‌ای که یک روز مشت به صورت خبرنگار می‌زند و یک روز نمایندگان را به دلالی متهم می‌کند. برای اخلاقی شدن این مجلس چه کردید؟ کجای جامعه اخلاقی است؟

اقتصاد پرفساد، مدیرانی که هر روز اخبار دادگاه‌هایشان منتشر می‌شود، اجتماعی با نرخ بالای بزهکاری، فرهنگی آمیخته با مافیا و دلالی و سیاستی که این روز‌ها حال مردم را از دروغ و وعده‌هایش برهم زده، کدام‌یک نمونه یک جامعه اخلاق‌مدار هستند؟

بدون شک هیچ‌کس منکر این نیست که در بازی با ژاپن اتفاقاتی افتاد که نباید می‌افتاد، ولی این حرف و انتقاد را از شما نمی‌پذیریم. توقع مردم از سیاستگذاران، قانون‌گذاران و مجریان جایگاه مدعی نیست. اتفاقاً شما به عنوان یک نماینده شاخص و فرهیخته و دیگر نمایندگان باید پاسخگو باشید. نمایندگان و مدیران تصمیم‌گیری که امروز جامعه را به وضعیت کنونی رسانده‌اند باید جواب بدهند برای اخلاق، برای مبارزه با فساد، برای ارتقای سلامت روانی جامعه، برای بهبود وضعیت اقتصادی، برای مشکلات فرهنگی، برای بیکاری، برای گرانی و... چه کرده‌اند. مگر چه کرده‌اید که امروز نسخه تنبیه سه بازیکن تیم ملی فوتبال را می‌پیچید؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.