علی‌اکبر صالحی ادامه داد: در ۴ تا ۵ سال گذشته با حمایت دولت و مجلس توانستیم مجدد کارخانه اردکان را راه‌اندازی کنیم و به وضعیت صنعتی برسانیم و این دستاورد را به مهندسان عزیز کشور تبریک می‌گویم.

دومین محموله کیک زرد کارخانه اردکان به اصفهان بارگیری شده و بر اساس اطلاع خبرنگار ایسنا قرار است ساعت ۱۵ امروز به اصفهان منتقل شود.

وی ادامه داد: امروز شاهد انتقال ۳۰ تن کیک زرد تولید در این کارخانه به اصفهان هستیم و می‌توانم بگویم این کارخانه با ظرفیت کامل در حال کار است.

صالحی گفت: کارخانه اردکان (مجتمع شهید رضایی‌نژاد) اولین کارخانه تولید کیک زرد در این حجم است که از ۱۳۷۱ بنای تأسیس آن گذاشته شد اما در ۴ الی ۵ سال گذشته تکمیل شد. ایران قبلاً از معدن گچین برای تولید کیک زرد استفاده می‌کرد که حجم آن ۱۲۰ تن بود اما با تمام شدن ظرفیت این معدن (روباز) دیگر بسته شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر از معادن ساغند ۱ و ۲ برای تولید کیک زرد استفاده می‌کنیم البته معادن دیگری هم هست که بعداً اعلام خواهیم کرد. در عین حال یزد غنی‌ترین استان کشور به لحاظ معادن اورانیوم است و استان دیگری که در این حد باشد نداریم.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که صنعت هسته‌ای بدون اورانیوم هیچ است اظهار کرد: اورانیوم ماده استراتژیکی است و اگر آن را نداشته باشیم هر چه قدر تأسیسات پیشرفته داشته باشیم فایده ندارد.

وی گفت: با اکتشافات هوایی که انجام شده است مقدار قابل توجهی اورانیوم کشف شده است و به وقت خود اعلام می‌کنیم. اکنون ۸۰ درصد ایران مورد اکتشاف قرار گرفته است و ۳۵۰ هزار حفاری انجام داده‌ایم و این آمادگی را داریم که در یک چشم‌انداز ۵ تا ۶ ساله میزان ذخایر را به ۳۵۰ تن برسانیم. این کارخانه می‌تواند ۸۴ هزار تن کانسنگ اورانیوم را خردآیش کند و هرچه عیار سنگ بالا باشد میزان بالاتری از ذخایر را تولید خواهیم کرد. البته عیار سنگ کمتر به هزار می‌رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.