علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگویی که در برنامه رودررو از شبکه چهارم سیما داشت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مقابل بدعهدی اروپا و خروج آمریکا از برجام آیا اقدامی صورت نمی‌گیرد، گفت: اینکه اظهر من الشمس است، چه آمریکا و چه اروپا بد عهدی کرده‌اند.وی در ادامه تاکید کرد: البته اقدامات دیگری در فناوری هسته‌ای دستور داده‌اند که ما روی آن فکر کنیم که هم خلاف برجام نباشد در عین حال پیام لازم را هم داشته باشد.

وی تصریح کرد: اتفاقا خدا را شاکرم که بحث فنی برجام به‌گونه‌ای بوده است که به اندازه ای جای خالی دارد که ما می‌توانیم کاری کنیم که طرف مقابل نمی‌تواند بگوید خلاف برجام است. می‌توانیم uf۴ را بسازیم و کارهای فنی انجام دهیم.

صالحی همچنین در پاسخ به این سوال که ما برجام را پذیرفتیم که تحریم‌ها برداشته شود اما تحریم‌ها تشدید شده پس منافع ماندن در برجام چیست؟ گفت: شما قبل از برجام را در نظر بگیرید. بنده آن موقع توفیق داشتم و در وزارت خارجه خدمت می‌کردم، به مسئولین نامه نوشته شده، کشتی‌هایمان متوقف بود چه بازرگانی و چه نفتکش‌ها. صدور نفت ما پایین می‌آمد و حتی به زیر یک میلیون بشکه نزدیک شده بود. بنده به این کشور و آن کشور هم می‌رفتم که بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. کشتی‌های ما وقتی می‌خواستند مایحتاج مردم را بیاورند می‌رفتند و در کشورهای همسایه لنگر می‌انداختند و با لنج می‌رفتیم و این مایحتاج را می‌آوردیم. ببینید این شرایط ما بوده است، چگونه دلار می‌آوردیم، بدهی‌هایمان را هم نمی‌توانستیم بدهیم، نفت هم پایین می‌رفت و این یک واقعیت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در حال حاضر کشتی‌های ما کار می‌کنند و لااقل از نظر خرید مایحتاج دیگر آن مشکلات را نداریم، اجماع جهانی علیه ما نیست، آن موقع اجماع جهانی براساس مصوبات و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما بود و ما حتی پیش کشورهای دوست هم که می‌رفتیم البته نمی‌خواهم نام ببرم، آنها می‌گفتند می‌خواهیم کمک کنیم اما این قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌گذارد. اما الان دیگر این حرف را به ما نمی‌گویند.

صالحی خاطرنشان کرد: اکنون آمریکا با منطق زور رفته و کشورها را تهدید می‌کند اما اجماع جهانی که بتوانند به آن متوسل شوند، وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به اجرای سازوکار مالی از سوی اروپایی‌ها خوشبین هستید، گفت: من همیشه تفعل به خیر می‌زنم. من مسئول فنی هستم و می‌خواهم عرض کنم که ما چیزی را از دست نداده‌ایم. بارها این را گفته‌ام و تاریخ هم شهادت خواهد داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما اکتشاف و استخراج می‌کنیم، غنی‌سازی را انجام می‌دهیم، نیروگاه جدید می‌سازیم، به صنایع دیگرمان خدمت می‌دهیم، سانتیریفیوژهای جدید را می‌سازیم. همه این کارها را انجام می‌دهیم اما طبق یک آهنگ درست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.