تارنمای «باب نت» تونس نوشت، الجهیناوی افزود، سوریه کشوری مهم اثرگذار در جهان عرب است، امنیت سوریه و خارج شدن از بحران کنونی ، حفظ یکپارچگی ارضی و حفظ دولت آن برای تونس مهم است، اتحادیه عرب تصمیم گرفت عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد و اتحادیه عرب تصمیم می گیرد سوریه چه زمانی، چگونه و با چه عنوانی به این اتحادیه بازگردد.

وزیر خارجه تونس در خصوص روابط کشورش با سوریه نیز گفت، سفارت تونس در دمشق باز است، روابط در سطح کاردار است، تونس تحولات سوریه را از نزدیک دنبال می کند و کنسول تونس در این کشور فعال است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تونس افزود، کشورهای عربی در نشست ماه مارس اتحادیه عرب در تونس مساله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مورد بررسی قرار می دهند.

الجهیناوی در خصوص دیدار همتای روس اش از تونس نیز گفت، این دیدار در چارچوب مشورت های سیاسی میان دو کشور انجام شد و طی این دیدار در خصوص چالش های اقتصادی و امنیتی در منطقه گفت و گو شد و دو طرف بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه تاکید کردند.

وی در خصوص تبادلات تجاری کشورش با روسیه نیز گفت، تونس سالانه کالاهایی به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دینار( ۴۶۳ میلیون دلار ) از روسیه وارد می کند در حالی که کالاهایی به ارزش ۶۱ میلیون دینار به این کشور صادر می کند.

از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه نیز گفت، در دیدار از الجزایر و مغرب طی روزهای گذشته در مورد سوریه با مقام های این کشورها گفت و گو کرده و کشورش تمایل دارد تونس نیز از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کند بویژه اینکه تونس میزبان نشست سران کشورهای عربی در ماه مارس است.

لاورف افزود، مقام های روس، حمایت های تونس از تلاش های روسیه در چارچوب نشست آستانه جهت یافتن راه حل سیاسی برای بحران در سوریه را ارزشمند می دانند.

وزیر خارجه روسیه پس از دیدار از الجزایر و مغرب روز شنبه وارد تونس شد.این دومین دیدار لاورف از تونس از سال ۲۰۱۴ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.