در جریان برگزاری رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش(نزاجا) که با هدف ارزیابی تغییر جدید ساختار نیروی زمینی ارتش از صبح امروز در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان در حال برگزاری است، پس از شناسایی دشمن فرضی توسط پهپادها و بالگردهای هوانیروز، تیپ ۵۵ ه‍وابرد و تیپ ۲۵ واکنش سریع با تجهیزات کامل توسط بالگردهای ترابری شنوک و ۲۱۴ با عملیات هلی برن وارد منطقه رزمایش شدند و علاوه بر شناسایی، به عملیات پاکسازی و انهدام عناصر، تجهیزات و استحکامات دشمن پرداختند.

تصاویری از رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش

فرود چتربازان تیپ نیرو مخصوص در منطقه رزمایش

نیروهای ویژه هوابرد(نوهد) نیروی زمینی ارتش جهت اجرای عملیات طراحی شده برای مقابله با دشمن توسط چند فروند سی ۱۳۰ وارد منطقه رزمایش شدند. امیر سرتیپ دوم سیروس امان الهی فرمانده تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد(نوهد) در این باره اظهار کرد: تیپ ۶۵ نیروهای ویژه راهبردی ارتش برای اجرای ماموریت های خاص در این رزمایش حاضر شده است.

وی افزود: تیپ ۶۵ نیرو مخصوص با استفاده از عملیات چتربازی توسط چند فروند هواپیمای سی ۱۳۰ وارد منطقه رزمایش شده و ضمن اجرای اقدامات تامینی منطقه، به انهدام تیم‌های دشمن حاضر در منطقه پرداخته و عناصر سرکرده آنها را به اسارت در آورده است.

فرمانده تیپ ۶۵ واکنش سریع گفت: همچنین در کنار تیپ ۶۵، تیپ ۲۵ واکنش سریع را در منطقه رزمایش داشتیم که برای نخستین بار جابه‌جایی و هلی برن آن توسط بالگردهای شنوک و ۲۱۴ انجام شد. این تیپ به منظور جلوگیری از فرار عناصر نفوذی و تقویت منطقه توسط دشمن در سمت چپ محور عملیاتی رزمایش نقش آفرینی کرد.

وی با بیان اینکه «امروز تیپ ویژه تکاوری نوهد متناسب با عملیات‌هایی که در  کشورهای پیرامونی ایران اسلامی انجام می‌گیرد، تجهیزات خوبی را پای کار آورده است، افزود: تیپ نیرو مخصوص به طور کلی در حوزه تسلیحات انفرادی از تجهیزات روز و مدرن برخوردار است و در حوزه تک تیرانداز نیز پیشرفت‌های قابل توجهی را نسبت به گذشته داشته است.

امیر سرتیپ دوم سیروس امان الهی افزود: بحمدالله تیپ ۶۵ نیروی زمینی تحرک لازم را در هوا و زمین دارد و قادر به اجرای ماموریت های متنوع در هر نقطه ای که سلسله مراتب فرماندهی ابلاغ کند، می باشد.

رکورد زنی تیپ ۵۵ هوابرد در انتقال سریع نیرو به منطقه رزمایش

تیپ ۵۵ هوابرد شیراز نیز که از یگان‌های حاضر در رزمایش بود، در اجرای عملیات واکنش سریع و حضور به موقع در منطقه رزمایش رکورد جدیدی از خود به جای گذشت. امیر سرتیپ دوم ذبیح الله بهمن زیاری فرمانده تیپ ۵۵ هوابرد شیراز با اعلام این خبر، به ماموریت‌های ذاتی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز اشاره کرد و گفت: ما در این رزمایش پس از بارگیری آمادهای هوایی تیپ متشکل از آمادهای ده گانه تسلیحات، مهمات، خودروهای تاکتیکی، انواع خمپاره ها، خمپاره اندازها و تیربارها به سمت منطقه عمومی رزمایش حرکت کردیم.

وی افزود: نیروهای واکنش سریع تیپ ۵۵ هوابرد شیراز در فاصله زمانی کمتر از ۴۵ دقیقه با تمامی تجهیزات و سازوبرگ نظامی و دریافت جیره غذایی ۷۲ ساعته، توسط ۸ فروند هواپیمای سی ۱۳۰ از پایگاه شهید دوران شیراز به منطقه عمومی نصرآباد اصفهان آمده و ضمن اجرای عملیات تازش هوایی و فرود گردانی عقبه دشمن را مسدود کردند.

فرمانده تیپ ۵۵ هوابرد شیراز سرعت حضور این تیپ در صحنه رزمایش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این تیپ تهاجمی توانست در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه رزمایش برساند که در واقع نوعی رکورد در انتقال نیرو محسوب می شود.

امیر سرتیپ دوم زیاری گفت: تیپ ۵۵ هوابرد همچنین با تعقیب نیروهای در حال فرار دشمن و انهدام نفرات و تجهیزات باقیمانده، عملیات الحاق با یگان های زرهی را با موفقیت انجام دادند.

تصاویری از رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش

به کارگیری ۶۰ فروند بالگرد در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا

امیر سرتیپ دوم خلبان یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش نیز از به کارگیری ۶۰ فروند بالگرد تهاجمی، ترابری و شناسایی این یگان در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا خبر داد.

وی با اشاره به بهره گیری گسترده نیروی زمینی ارتش از ظرفیت‌های بالگردی هوانیروز در این رزمایش، خاطر نشان کرد: هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی با تعداد ۶۰ فروند بالگرد در این رزمایش جهت اجرای ماموریت های محوله شرکت کرده است.

فرمانده هوانیروز ارتش در خصوص به کارگیری ظرفیت های بالگردها گفت: در این رزمایش انواع بالگردهای هجومی ۲۰۹، بالگردهای ترابری سنگین شنوک و نیمه سنگین ۲۱۴، بالگردهای شناسایی ۲۰۶ مورد استفاده قرار می گیرند و ماموریت های مختلفی را به اجرا می گذارند.

امیر خلبان قربانی در تشریح عملیاتی بالگردهای یگان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: به طور کلی در این رزمایش از ظرفیت بالگردی جهت اجرای ماموریت های شناسایی با رزم، پشتیبانی از یگان های متحرک هجومی، عملیات هلی برن و تامین هلی برن، استفاده می شود.

وی همچنین تخلیه مجروحان و جابه جایی تجهیزات را از دیگر ماموریت‌های هوانیروز در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا عنوان کرد و گفت: در این رزمایش که از رزمایش‌های بزرگ نیروی زمینی است، هوانیروز به دستاوردهای رزمی مطلوبی دست یافته است.

پوشش امنیتی بخشی از منطقه رزمایش توسط تکاوران تیپ ۲۵

به گزارش ایسنا، سرهنگ شفیعی فرمانده تیپ ۲۵ واکنش سریع پسوه از پوشش امنیتی جناح چپ منطقه رزمایش توسط تکاوران تیپ ۲۵ خبر داد و گفت: به محض ابلاغ ماموریت از سوی سلسله مراتب فرماندهی، نیروهای ما ظرف ۱۵ دقیقه با تمام تجهیزات و انواع جنگ افزارهای رزمی_انفرادی با کمک بالگردهای ترابری هوانیروز خود را به عقبه دشمن رساندند.

تصاویری از رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش

وی افزود: تیپ ۲۵ با حضور سریع در منطقه رزمایش عملیات بکاو و بکش را علیه نفرات باقی‌مانده دشمن اجرا و منطقه را از لوث وجود دشمن پاکسازی کرد.

فرمانده تیپ ۲۵ گفت: این تیپ عملیاتی همچنین بلافاصله پس از اجرای عملیات پشتیبانی و جلوگیری از تقویت نیروهای دشمن در منطقه با یگان زرهی حاضر در منطقه، عملیات الحاق را با موفقیت انجام داده و پوشش امنیتی نیروهای چپ منطقه را بر عهده گرفت.

وی در پایان با بیان اینکه «این رزمایش نشان داد نیروهای واکنش سریع تیپ ۲۵ از اعتماد به نفس بالایی برای اجرای ماموریت های خود برخوردارند»، افزود: مطابق دستور سلسله مراتب فرماندهی، این آمادگی وجود دارد تا در هر نقطه از کشور برای برقراری امنیت بلافاصله اقدام کرده و در کمترین زمان ممکن حضور موثری داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.