«پرزمیسلاو لانگ» معاون وزیر خارجه لهستان که این هفته به تهران سفر کرده بود، به رسانه‌های لهستانی گفت این سفر «نتایج خوبی» به همراه داشته و طرفین توافق کرده‌اند که به تماس‌های دوجانبه ادامه دهند.

به نوشته پایگاه «تی. وی. ان ۲۴» لهستان، لانگ که پس از بازگشت از ایران در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «هدف از سفر من به ایران، گفت‌وگو در مورد موضوعاتی بود که در روابط دوجانبه ما حائز اهمیت هستند.»

بنا بر اعلام وزارت خارجه لهستان، موضوع اصلی این گفت‌وگوها، کنفرانس خاورمیانه بوده که قرار است روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن به صورت مشترک توسط آمریکا و لهستان در شهر «ورشو» برگزار شود.

به گفته لانگ، سفر وی به تهران به دعوت طرف ایرانی انجام شده و او در جریان این سفر جزئیات نشست ورشو از جمله دستور کار و انتظاراتی که از این کنفرانس وجود دارد را با طرف ایرانی در میان گذاشته است.

وی گفت: «از اینکه این گفت‌وگو انجام شد، خرسندم. گفت‌وگوی خوبی بود و توافق کردیم که به تماس با ایران ادامه دهیم. ما پس از کنفرانس، نتایج آن را به اطلاع ایران می‌رسانیم.»

این مقام ارشد لهستانی سپس بار دیگر به طرح اظهارات ضدایرانی پرداخت و گفت: «نمی‌توان انکار کرد که ایران مسئله‌ای برای امنیت بین‌الملل است، بنابراین، این گفت‌وگوها دشوار بود، چراکه مقامات این کشور پذیرای هیچ‌گونه انتقاد موجهی نیستند. با این وجود، ما باید به دنبال راه حل باشیم. این نشان می‌دهد که ما داریم گفت‌وگو را ادامه می‌دهیم.»

او تأکید کرد که ایران باید «رفتاری در پیش بگیرد که انتظارات جامعه بین‌الملل را برآورده کند.»

بنا بر این گزارش، او همچنین به اطلاع ایران رسانده که این کشور به نشست ورشو دعوت نشده است. اظهارات روز گذشته لانگ در مورد عدم دعوت از ایران به نشست ورشو در حالی مطرح شده که «آندرج دودا» رئیس‌جمهور این کشور امروز گفت این مسئله هنوز «موضوعی باز» است و هیچ تصمیمی در مورد دعوت یا عدم دعوت از ایران، اتخاذ نشده است. (جزئیات بیشتر)

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که شهر ورشو لهستان اواخر بهمن ماه از نشستی با موضوع «صلح و امنیت در خاورمیانه» میزبانی می‌کند. به گفته وی، این نشست که به صورت مشترک توسط آمریکا و لهستان برگزار می‌شود، بیش از همه بر ایران تمرکز دارد.

در پی اعلام برگزاری این نشست، ایران به شدت از لهستان انتقاد کرده و میزبانی این کشور از یک نشست ضدایرانی را «اقدامی خصمانه» توصیف کرد. با واکنش منفی ایران، ورشو در روزهای گذشته تلاش کرده تا از تصویر ضدایرانی این نشست بکاهد. معاون وزیر خارجه لهستان نیز این هفته برای توضیح در مورد دستور کار این کنفرانس، به تهران سفر کرد.

شب گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم، احتمالا در واکنش به انصراف شماری از کشورها از شرکت در این نشست، از اظهارات پامپئو عقب‌نشینی کرده و گفت قرار نیست نشست ورشو به محلی برای «بدنام کردن ایران» بدل شود، بلکه این نشست صرفا به چالش‌های پیش روی غرب آسیا می‌پردازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.