در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس، تحقیق و تفحص از نحوه قیمتگذاری و واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با ۱۳۴ رای موافق ۲۵ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

محورهای تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱- بررسی نحوه قیمت گذاری به تفکیک زمین، کارخانجات، ماشین آلات و ...

۲- بررسی اهلیت خریدار

۳- بررسی توان خریداران در اداره، افزایش سرمایه و آوردن تکنولوژی جدید

۴- بررسی اختلافات دیرینه عشایر بر سر مالکیت واگذاری مذکور

صدیف بدری نماینده اردبیل به عنوان یکی از متقاضیان این تحقیق و تفحص ضمن اشاره به وضعیت شرکت دامپروری مغان گفت: این شرکت تغییرات مهمی در نظام معیشتی مردم به وجود آورده است اما سازمان خصوصی سازی در نحوه واگذاری به مردم اجحاف و ظلم کرده است. به طوریکه بیم مردم مغان و استان اردبیل آن است که مبادا سرنوشت این شرکت به سرنوشت شرکت‌های هفت تپه، هپکو و ماشین سازی تبریز تبدیل شود که در این صورت بحران اقتصادی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی توضیح داد: طبق بررسی‌های کارشناسی قیمت گذاری انجام شده در این شرکت فاصله بسیاری از قیمت اصلی آن دارد. قیمت کارشناسی منطقه ۳۸۰۰ میلیارد تومان است که به نصف قیمت واقعی آن فروخته شده است. البته که رئیس سازمان خصوصی سازی واگذاری این شرکت را از افتخارات خود می‌داند.

بدری ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که تنها ارزش این زمین بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. شرکتی که ۱۰ تا ۱۳ هزار راس گاو، ۲۱۰ دستگاه وسایل نقلیه و ۲۴۰ میلیون متر مکعب حق‌آبه دارد. شرکتی با این وضعیت نباید در انحصار یک فرد خاص باشد بلکه باید در اختیار دولت بوده یا اینکه به مدیری توانمند داده شود تا در صورت واگذاری به مردم منطقه سپرده شود.

نماینده اردبیل در پایان گفت که این نحوه واگذاری شرکت مغان غارت و فاجعه ملی است. لذا قوه قضائیه و نمایندگان باید با عزم جدی مانع از به یغما رفتن ثروت ملی شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.