در پی شورش یک واحد گارد ملی ونزوئلا، نیروهای امنیتی به سوی معترضان در یکی از محلات فقیر واقع در سه کیلومتری کاخ ریاست جمهوری این کشور گاز اشک آور شلیک کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس از کاراکاس، اغتشاشات اوایل روز دوشنبه ساعاتی پس از آن آغاز شد که گروهی از افراد که یونیفرم نظامی به تن داشتند و اسلحه حمل می کردند، ویدیوهایی را در شبکه های اجتماعی منتشر و اعلام کردند دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را به رسمیت نمی شناسند. 

در یکی از این ویدیوها، یک نفر که خود را گروهبان سوم معرفی می کند، خطاب به «مردم ونزوئلا»، از هموطنان خود می خواهد در حمایت از شورش نظامیان، به خیابان ها بیایند.

مشخص نیست که چه اتفاقی برای سربازان شورشی روی داد و دولت هنوز به این مسئله واکنش نشان نداده است. 

با این حال در محله کوتیزا، گروه کوچکی از ساکنان زباله به آتش کشیدند و به سوی ماموران پلیس که مقابل مقر گارد ملی مستقر شده بودند، سنگ پرتاب کردند. 

ماریا فرناندا رودریگز 36 ساله در گفتگو با اسوشیتد پرس اعلام کرد: «ما باید از وطن خود دفاع کنیم».

فشارهای داخلی و بین المللی بر مادورو برای واگذاری قدرت پس از آن افزایش یافت که وی دومین دوره مسئولیت شش ساله خود را آغاز کرد. 

آمریکا و دهها دولت خارجی دیگر، ریاست جمهوری مادورو را نامشروع قلمداد می کنند تا حدی به این علت که وی فعالیت چندین شخصیت مهم مخالف را در انتخابات ممنوع اعلام کرد. 

به رغم این که نارضایتی ونزوئلایی ها در بحبوحه کمبود گسترده مواد غذایی و افزایش تورم بالا گرفته است ولی گمان می رود مادورو از حمایت فرماندهان نظامی ارشد برخوردار باشد. 

در گذشته نیز نیروهای ارتش به سادگی شورش ها را سرکوب کرده اند.

در همین حال شبکه تلویزیونی العالم به نقل از سفیر ونزوئلا در دمشق اعلام کرد، اوضاع در ونزوئلا تحت کنترل دولت قرار دارد.

در سال 2002 نیز کمتر از 48 ساعت پس از آن که نظامیان ناراضی ونزوئلا با برخورداری از حمایت آمریکا علیه «هوگوچاوز» رئیس جمهور فقید این کشور کودتا کرده و حکومت قانونی وی را برانداختند، قیام مردم ونزوئلا زمینه شکست کودتا و بازگشت چاوز را فراهم آورد. تلاش آمریکا برای به رسمیت شناختن رهبران موقت ونزوئلا که در تاریخ 12 آوریل 2002 در پی کودتای نظامی چاوز را وادار به کناره‌گیری از قدرت کردند، بدگمانی عمیقی را در اذهان مردم ونزوئلا بوجود آورد. دو روز پس از این اقدام، اعتراضات خیابانی موجب آن شد که هوگو چاوز مجددا نبض قدرت را در دست گیرد.

به گزارش ایسنا،  دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای دولتی گروهی از مقام‌های نظامی این کشور را به دلیل سرقت سلاح از مرکز گارد ملی دستگیر کرده‌اند. در این بیانیه تاکید شده است که نهادهای نظامی کشور به کار عادی خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر دیوسدادو کابلو، رئیس شورای قانونی اساسی ونزوئلا از دستگیری "پرسنل نظامی شورشی" خبر داد و در توئیتر نوشت: بار دیگر نیروهای مسلح بولیواری گروه کوچکی از خائنان به کشور را که با هدف ایجاد خشونت و دامن زدن به نگرانی‌ها در بین مردم اقدام به سرقت سلاح کرده بودند، دستگیر کردند. ما پیروز می‌شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.