سایت النشره اعلام کرد، چهارمین دور از این نشست به ریاست میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در بیروت آغاز به کار کرد. عون در افتتاحیه این نشست طی سخنرانی تصریح کرد: ما برای مقابله با چالش‌های اقتصادی و توسعه در کشورهای خود این نشست را برگزار می‌کنیم، خاورمیانه اسیر جنگ‌های متعددی است اما ما امروز به دنبال بررسی دلایل و عاملان نیستیم بلکه به دنبال بررسی نتایج ویران‌بار آن بر اقتصاد و رشد و توسعه کشورهای خود هستیم.

وی تصریح کرد، جنگ‌های داخلی، گسترش پدیده تروریسم و افراط‌گری و ظهور موج آوارگان بر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی تاثیر سوء نهاده است تا جایی که رشد و توسعه مسیر خود را در منطقه و به خصوص در برخی کشورهایی که دارای مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند به دشواری طی می‌کنند و جنگ‌های موجود این مشکلات را دو چندان کرده و همه تلاش‌ها در این راستا را با دشواری همراه کرده است.

رئیس جمهوری لبنان افزود، در کشورهای عربی اهداف جهانی توسعه پایدار از نابودی فقر گرفته تا مبارزه با نابرابری و ظلم محقق نشده، حقوق بشر از جمله آزادی و زندگی کریمانه نقض می‌شود و ویرانی گسترش می‌یابد و میلیون‌ها تن سرزمین خود را ترک می‌کنند.

وی ادامه داد: لبنان بهای سنگینی در ازای جنگ‌ها و وجود تروریسم پرداخته است و علاوه بر حضور فلسطینیان از ۷۰ سال گذشته در لبنان، این کشور به دلیل ورود آوارگان سوری بار سنگین منطقه‌ای و بین‌المللی را متحمل شده است تا جایی که تعداد فلسطینیان موجود در لبنان معادل نیمی از مردم این کشور است، این در حالی است که لبنان زیر ساخت کافی نداشته، منابع آن محدود است و از سوی دیگر نیز اشغال‌گران در کمین ما هستند و از ۷۰ سال پیش به تجاوزها و اشغال‌گری خود در فلسطین و کشورهای عربی ادامه داده، قطعنامه‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند و امروز اشغال‌گری‌هایش به حدی رسیده که به دنبال یهودی‌سازی قدس اشغالی و اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل و تصویب قانون "کشور یهود" بدون توجه به قطعنامه‌های بین‌المللی ذی‌ربط است.

رئیس جمهوری لبنان افزود، رژیم صهیونیستی به دنبال نابود کردن هویت فلسطین است و تلاش می‌کند قطعنامه ۱۹۴ و حق بازگشت را از میان بردارد، علاوه بر آن به تهدیدهای خود علیه لبنان ادامه داده و این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد و همواره قطعنامه ۱۷۰۱ و تمامیت ارضی، حاکمیت دریایی و زمینی لبنان را نقض می‌کند.

همچنین در ابتدای این نشست محمد الجدعان، وزیر دارایی و رئیس هیئت عربستان ضمن سخنرانی  در افتتاحیه این نشست از لبنان به خاطر حسن میزبانی و استقبال گرم قدردانی کرد.

وی تصریح کرد، عربستان در سال ۲۰۱۳ میزبان این نشست و میزبان بیست و نهمین دور از نشست قدس در سال ۲۰۱۷ با هدف تاکید بر فعالیت عربی مشترک بود و ابتکار عمل پادشاه عربستان حمایت از افزایش سرمایه شرکت‌ها بود و در نهایت این سرمایه به مبلغ هفت‌ونیم میلیارد دلار رسید. همچنین این نشست از آغاز برنامه حمایت تجارت بین‌المللی حمایت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.